Natteroderi - 22 mdr.

28. august 2013

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Natteroderi - 22 mdr.

Hej Helen,

Det er længe siden, at jeg har haft behov for din hjælp - men nu synes jeg, at min søns søvn efterhånden er et problem.

Felix er nu 22 mdr. og er en utrolig glad og frisk dreng - han kom fra dagpleje til vuggestue, da han var godt 1 1/2 år, og er simpelthen blomstret op siden start i vuggestuen. Til Oktober skal han være storebror.

Felix sover ca. 1,5-2 timer middagslur i vuggestuen, og når han bliver hentet ca. kl. 16, kan man mærke at han har savnet mig, trods det, at han har haft en super dejlig dag i vuggestuen.

Jeg plejede mere eller mindre at starte på aftensmaden, når vi kom hjem, og prøvede som regel at inddrage ham med at skrælle kartofler osv. Men da jeg fornemmede, at han mest bare havde brug for at ligge og hygge med mig på gulvet, har jeg nu ændret det til, at jeg først går igang med at lave aftensmad ca. kl. 17 - men maden skal helst stå på bordet kl. 17.30 da han ellers bliver for sulten.

Vi har egentlig nogle gode faste rutiner om eftermiddagen/aften, og det virker også som om, at Felix er ret godt tilfredse med dem.

Efter aftensmad får han lov at lege lidt, også kommer han i bad omkring kl. 18.30. Ca. kl. 19.15 får han godnatgrød og kommer i seng kl. 19.30. Han er rigtig nem at putte - hverken mor eller far har problemer med dette.

Problemerne opstår i løbet af natten. Nogle gange kan vi nøjes med at gå ind til ham 3 gange i løbet af natten og andre gange skal vi derind næsten 10 gange. Nogle gange kan vi nøjes lige med at ligge en hånd på ham, men ...

Annonce

... oftest står han op i sengen og er ked af det, også er vi nød til at sidde lidt med ham, give ham en tår vand, før vi ligger ham i sengen igen. Det værste er dog, at far ikke kan tage ham om natten, hvis han først har rejst sig i sengen - så bliver han hysterisk og vil overhovedet ikke sidde hos sin far - så det ender oftest med, at jeg overtager, og får ham til ro igen. Dvs. at jeg rent faktisk er oppe hver eneste nat - og efter en nat, hvor han måske er vågnet helt, kan det tage næsten 2 timer at få ham til at falde til ro igen. Også er jeg altså træt natten efter, når jeg igen skal op med ham.

Jeg har læst lidt i de andre breve om, at det kunne være natteskræk - men han vågner ikke som så med et skrig - han vågner bare, rejser sig op i sengen og er ked - og jeg kan sagtens få ham til at falde til ro igen uden at han skubber mig fra ham osv.

Nu har jeg dog sagt til far, at han er nød til at prøve at finde en metode til at tage ham om natten, da jeg jo er nødt til at tage mig af lillesøster, når hun kommer om 2 mdr. Far prøver så, at tage ham, og når Felix bliver hysterisk tager han ham med ind i sengen. Men når dette sker, så er det lidt ligesom om han bare vågner helt - og specielt hvis kl. er ca. 5 eller 5.30, så får vi ham ikke til at sove videre. Det er naturligvis hårdt for far og mor, men jeg synes også, at det er synd for Felix, at han er meget træt, når han skal til at have middagsmad.

Hvad er dine tanker omkring dette Helen? Jeg ser frem til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
Van

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig