Brev:
Natteroderi - 22 mdr.
28. august 2013
Alder:
22 mdr.
Natteroderi - 22 mdr.
Hej Helen,
Det er længe siden, at jeg har haft behov for din hjælp - men nu synes jeg, at min søns søvn efterhånden er et problem.
Felix er nu 22 mdr. og er en utrolig glad og frisk dreng - han kom fra dagpleje til vuggestue, da han var godt 1 1/2 år, og er simpelthen blomstret op siden start i vuggestuen. Til Oktober skal han være storebror.
Felix sover ca. 1,5-2 timer middagslur i vuggestuen, og når han bliver hentet ca. kl. 16, kan man mærke at han har savnet mig, trods det, at han har haft en super dejlig dag i vuggestuen.
Jeg plejede mere eller mindre at starte på aftensmaden, når vi kom hjem, og prøvede som regel at inddrage ham med at skrælle kartofler osv. Men da jeg fornemmede, at han mest bare havde brug for at ligge og hygge med mig på gulvet, har jeg nu ændret det til, at jeg først går igang med at lave aftensmad ca. kl. 17 - men maden skal helst stå på bordet kl. 17.30 da han ellers bliver for sulten.
Vi har egentlig nogle gode faste rutiner om eftermiddagen/aften, og det virker også som om, at Felix er ret godt tilfredse med dem.
Efter aftensmad får han lov at lege lidt, også kommer han i bad omkring kl. 18.30. Ca. kl. 19.15 får han godnatgrød og kommer i seng kl. 19.30. Han er rigtig nem at putte - hverken mor eller far har problemer med dette.
Problemerne opstår i løbet af natten. Nogle gange kan vi nøjes med at gå ind til ham 3 gange i løbet af natten og andre gange skal vi derind næsten 10 gange. Nogle gange kan vi nøjes lige med at ligge en hånd på ham, men oftest står han op i sengen og er ked af det, også er vi nød til at sidde lidt med ham, give ham en tår vand, før vi ligger ham i sengen igen. Det værste er dog, at far ikke kan tage ham om natten, hvis han først har rejst sig i sengen - så bliver han hysterisk og vil overhovedet ikke sidde hos sin far - så det ender oftest med, at jeg overtager, og får ham til ro igen. Dvs. at jeg rent faktisk er oppe hver eneste nat - og efter en nat, hvor han måske er vågnet helt, kan det tage næsten 2 timer at få ham til at falde til ro igen. Også er jeg altså træt natten efter, når jeg igen skal op med ham.
Jeg har læst lidt i de andre breve om, at det kunne være natteskræk - men han vågner ikke som så med et skrig - han vågner bare, rejser sig op i sengen og er ked - og jeg kan sagtens få ham til at falde til ro igen uden at han skubber mig fra ham osv.
Nu har jeg dog sagt til far, at han er nød til at prøve at finde en metode til at tage ham om natten, da jeg jo er nødt til at tage mig af lillesøster, når hun kommer om 2 mdr. Far prøver så, at tage ham, og når Felix bliver hysterisk tager han ham med ind i sengen. Men når dette sker, så er det lidt ligesom om han bare vågner helt - og specielt hvis kl. er ca. 5 eller 5.30, så får vi ham ikke til at sove videre. Det er naturligvis hårdt for far og mor, men jeg synes også, at det er synd for Felix, at han er meget træt, når han skal til at have middagsmad.
Hvad er dine tanker omkring dette Helen? Jeg ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Van