Brev:
Manglende søvn giver kort lunte og gråd (2)
3. marts 2013
Alder:
2 år, 7 mdr.
Manglende søvn giver kort lunte og gråd (2)
Kære Helen
Tak for dit hurtige og uddybende svar.
Vi tillader os alligevel at skrive endnu et brev, da det giver anledning til et par spørgsmål mere :-) (prøver at fatte os i korthed..)
Ang. Søvn: Vi vil give ham mulighed for at sove længere til middag, sådan han kan få indhentet noget af den manglende nattesøvn, for du har ret, han er nemlig meget glad for at sove til middag (vi troede bare det var tid til korte den ned, så længden på nattesøvnen blev øget).
Vores putterutine til nat er ens hver aften, evt. bad - nattøj - børste tænder og læse godnat historie, hvilket han elsker :-) så det er en god og hyggelig slutning på dagen. Vi har siden årsskiftet siddet hos ham, for at han skal føle sig tryg, og så er det at det tager alt fra kort til lang tid for ham at falde i søvn. Som jeg forstår dig, så kan vi både prøve det med at vente til vi er sikre på han er meget træt, og så stille og roligt rykke tidspunktet eller blive ved med at putte ham kl. 20 og så sidde hos ham?
Når han vågner kl. 5 er det ikke muligt for os at tage ham med i sengen (så vil han se fjernsyn). Han forbinder ikke vores seng med at sove, og jeg har prøvet at sige: det er nat, vi skal lige putte lidt mere efter jeg har taget ham ind, men nej :-)
Ang. mad: Vores søn er noget selektiv (kræsen :-)) og her har vi nok altid kæmpet lidt med. På et tidspunkt havde vi en meget dårlig stemning ved aftensbordet pga. af det, og den har vi nu fået vendt og det er vigtigt for os, at vores søn forbinder det at spise med noget godt, det syntes min mand og jeg nemlig også det er :-) men resultatet er at han spiser meget ensformet. Jeg føler slet ikke vi kan "leve" op til det forslag du sendte mht. maden, hvor end vi gerne ville. Jeg prøver at skrive hvad han får at spise:
Morgen: En stor potion havregrød med letmælk, smør og banan.
Formiddag: Bolle og frugt (meget forskelligt hvor meget han spiser)
Middag: Rugbrød med æg/leverpostej/kødpålæg
Eftermiddag: Bolle med smør og ost + frugt (meget forskelligt hvor meget han spiser) (han nægter at spise ymer, yoghurt osv.)
Aften: Her er han meget selektiv. Han elsker grovpasta, ris, peberfrugt, agurk, majs og lasagne. Det kan være meget svær at få ham til at spise kød (selvom det er frikadeller f.eks.) og sovs spiser han nogle gange med stor appetit andre gange ikke. Nogle aftener får han kun grøntsager og grovpasta, og jeg kan så smide kyllingen, fisken og frikadellerne ud! Jeg er selvfølgelig bekymret for om han får proterier nok.
Men det er ligesom om vi står midt i mellem at han ingen ting får at spise + en konflikt + dårlig stemning ved aftenbordet eller vi giver ham det han gerne vil have. Jeg kan jo ikke tvinge ham til at spise noget han ikke vil...
Hvis han har lyst får han en en potion havregryn inden kan puttes.
I dagplejen "går det bedre " med at spise varieret end herhjemme.
Ang. sukker, så er det ikke her problemet ligger. Han kan hverken lide saftevand, sodavand, juice, slik eller kage. Kiks er det mest usunde han kan lide, men her får han lige så tit en riskiks til indkøbsturen, køreturen eller lignende.
Så vi er lidt frustreret på den måde, at vi godt ved hvad ville være en hensigtsmæssig kost og søvnmønster for ham, men vi kan jo ikke tvinge ham til hverken at spise varieret eller sove.
Skal vi være bekymret i forhold til hans kost - indtag?
Jeg har prøvet at beskrive de ting vi allerede gør som du foreslog i dit brev til os. Syntes nemlig vi gør mange af tingene og forsøger på resten :-) Og så vil vi give ham en længere middagslur, hvilket han allerede fik igår :-)
Mange hilsner et par bekymrede og trætte forældre (igen) og forhånd tak for tålmodigheden :-)