Brev:
Manglende søvn giver kort lunte og gråd
28. februar 2013
Alder:
2 år, 7 mdr.
Manglende søvn giver kort lunte og gråd
Kære Helen
Du har tidligere hjulpet os rigtig godt, så nu håber vi, at du kan hjælpe os igen med en udfordring i forhold til vores søn der nu er blevet 2 år og 8 måneder.
Det drejer sig mest om den kære søvn :-) Jeg har læst mange tidligere breve og besvarelser, men finder ikke helt noget jeg syntes helt kan sammenlignes.
Jeg skitserer lige kort de forgående måneder, så du har lidt at forholde dig til:
Sep-dec 2013: Sover fra kl. ca. 20-06.30 (er nem at putte)og 2 - 2.5 time til middag. Trives og er glad!
Juleferien 2013: Vil pludselig ikke sove til middag, men sover ca. fra 19-07 i stedet. Trives og er glad!
Januar 2014: Er meget svær at putte, tager op til 1.5 time, sover derfor ofte først kl. 21-21.30 og vågner kl. 06.00. vil nogle gange sove til middag, andre dage ikke. En måned pr æget af influenza, han er træt, ked af det, spiser meget lidt og taber sig 1 kg.!!
Februar 2014: bliver rask, tager 1 kg. På, men…… Nogle gange tager det 20 min. At putte ham andre gange 1.5 time og uanset hvad vågner kl. 05.00. Derfor får han ofte kun 8-9 timers søvn om natten. Det har ingen sammenhæng med hvor længe han sover til middag. Han bliver vækket i dagplejen fra middagslur efter 1 time.
Problemet er at han er sur og ked af det om morgenen og det samme når han bliver vækket fra lur. I løbet af dagen bærer han tydeligvis præg af at være i søvnunderskud.
Så mit spørgsmål er selvfølgelig, hvordan vi får ham til at sove længere om morgenen, eller bare hvordan kan vi hjælpe ham…? Jeg tror ikke det er muligt at putte ham før om aftenen, da han ikke er klar til at sove før kl. 20.00.
Her i det nye år syntes jeg der er sket rigtig meget med ham. Sproget er virkelig godt på vej, og man kan næsten se den lille hjerte kører på højtryk. Motorisk er han rigtig dygtig. Ellers er vi begyndt at få mange konflikter, og han reagerer med meget store ”følelser”, det er virkelig svært for ham lige nu. Han vil pludselig ikke i badekar, hvilket har været hans tidligere yndlingsbeskæftigelse, og er begyndt at sætte ord på følelser som bange, ked af det osv. Han vil heller ikke spise selv mere, og vil mades. (kan græde en halv time med mindre jeg giver mig – hvilket jeg gør…).
I vores hverdag er der ikke sket store ændringer, ingen lillesøster/bror, flytning eller andre store begivenheder. I dagplejen er der kommet en lille ny, og han taler meget om den lille baby osv.
Så fra at have haft en glad dreng i trivsel, har vi fået en dreng der er ked af at blive afleveret om morgenen, (hvilket også er nyt), har kort lunte, græder meget osv. Og jeg tænker det skyldes den manglende søvn og hans udvikling lige nu. Hvordan hjælper vi som forældre vores søn bedst lige nu?
Mange hilsner
et par bekymrede og trætte forældre