Brev:
Nattesøvn - 15 mdr.
9. januar 2013
Alder:
15 mdr.
Nattesøvn - 15 mdr.
Kære Helen.
Så er jeg tilbage igen:)
Vores lille bandit er nu 14,5 mdr. Han stortrives i vuggestuen, han kan selv tage de første skridt, og der kommer flere og flere ord (moar, ar, mad, vand, klap kage, se, vov vov , ja og især NEJ:) Han spiser godt især i vuggestuen og han er en pilfinger uden lige. Så alt i alt trives han rigtig godt. MEN søvnen er stadig et stort problem for os.
Som det er nu er hans dags rytme:
Op kl ca. 6.15
Kl. 6.30 Morgenmad (stadig semper grød med frugtmos) Havregrød og øllebrød er no go!
kl 7.30 I vuggestue
Kl. 9.30 Formiddagsmad
Kl. 11. Frokost
Kl. 11.20 Middagslur (fra 45 minutter til 1½ time) Vi eller vuggestuen kan ikke få ham til at sove længere trods mange forsøg. I vuggestuen har de aldrig kunnet få ham til at sove 2 lure, så han har fra han var 12 kun sovet en gang om dagen
Kl 14 Eftermiddagsmad
Kl. 15.30-16 Hentes i vuggestue
Når han kun har sovet 45 min er han naturligvis meget pyldret i ”ulvetimen”.
Kl ca. 19.15 ligges i seng til aften
Til nat har vi et fast ritual med nattøj, børste tænder, sidde og ”snakke” med bamsen, indsamle sutter i sengen (han sover gerne med 1 i munden og 2 i hver hånd). Han får 200 ml med mme, vi er ved at udskifte det med letmælk i stedet for at vende ham til det i stedet. Han vil ikke drikke almindelig mælk om dagen. Flasken skal jo nok snart trappes ud så det regner vi med at gøre i den næste måneds tid. Det er jo helle ikke optimalt i forhold til tænderne som det er nu.. Han forbinder dog helt sikkert flasken med det at falde i søvn. Vi ligger ham dog altid i sengen uden han sover helt og tit ligger han og mosler lidt rundt før han falder i søvn.
Han vågner ca 10-15 gange hver nat og klynker/græder. Lige nu er det sådan, at vi skiftes til at sove på en madras på hans værelse fordi vi er to sindssyg trætte forældre. Vi har prøvet at have ham i soveværelset også, men det blev det ikke bedre af da ingen af os fik sovet. For at, vi har bare lidt overskud skiftes vi til at sove en hel nat. Men hvad søren kan vi gøre for at få nogle bedre nætter for os alle tre? Den lille mand er jo også helt kvæstet af træthed om morgenen:) Vi har fået tjekket ørene et par gange, men der er ikke noget. Kan der være andre fysiske grunde vi ikke har tænkt på?
Både min kæreste og jeg har ikke en lang grænse for gråd, og nogle gange tror vi at vi selv har vænnet ham til at skulle have os hver gang han vågner. Men når vi har afventet om gråden gik i sig selv igen, så synes jeg bare han vågner mere og mere op. En bamse og en sutteklud har aldrig sagt ham en dyt, men inden for den sidste uge er han faktisk begyndt at interessere sig lidt mere for den. Han får ofte en sut om natten, men han kan også trøstes uden ved at vi aer ham og siger beroligende lyde. Hvad søren kan vi gøre anderledes? vokser han fra det?
De første 4 måneder sov han aldrig længere end max 30 min af gangen pga. svær kighoste. Og jeg synes faktisk aldrig der har været rigtig gode perioder (en god periode er vi oppe ca. 4- 5 gange hver nat) Kan hans søvn mønster været blevet ”ødelagt” fra starten” eller?
Jeg glæder mig meget til at læse dit svar.
En desperat træt mor