Brev:
Putteritual
1. november 2012
Alder:
3 mdr.
Putteritual
Kære Helen,
Tak for gode svar i din brevkasse. Min skønne datter er nu 3 måneder. Overordnet spiser og sover hun godt. Har to spørgsmål:
1) Er "putteritualet" kun til natten, eller skal det samme anvendes også i løbet af dagen?
2) Hvordan vænner man baby fra sutten til lure om dagen og om natten? Hun vågner pga taber den?
Har med fornøjelse læst din bog Børn og Søvn. Er dog i tvivl om putteritualet.
Skal "putteritualet" som vi bruger med sut og godnat-sang kun anvendes til godnat ved rigtig sengetid om aftenen mellem kl 19-20 eller kan/skal det også anvendes til lurerne i løbet af dagen eller forvirrer det blot barnet. Indtil videre anvender vi det kun om aftenen, hvor vi gerne vil signalere at nu er det nat og så sover vi længe ad gangen og legetid er ovre.
Endvidere har vi et problem med putteritualet. Det virker rigtig godt med sutten og godnat sang, men men hun er blevet meget afhængig af sutten og vågner nu efter en halv - en hel time efter hun er faldet i søvn, både dag og nat, pga hun har tabt sutten. Ved godt det er fordi hun slapper af i den dybe søvn og derfor taber sutten, men hvordan vænner jeg hende fra sutten?? Vil gerne introducere putteklud, men den interesserer hende overhovedet ikke og hun får jo ikke tilfredsstillet suttetrangen som med sutten, hvor hun slapper rigtig godt af. Ønsker heller ikke at putte hende med bryst, da hun jo så bare bliver afhængig af dette istedet og gerne vil have at far også kan putte hende, når jeg ikke er hjemme i fremtiden.
I løbet af dagen signalerer hun fint når hun er træt, og så kan jeg som regel bare have hende sidende hos mig et par minutter med sut i munden til hun slapper af og så klæder jeg hende på med hat og jakken inden hun kommer ud i barnevognen, hvor hun selv falder helt i søvn. Men her taber hun jo altså også sutten efter lidt tid, vågner, får sutten og sover igen..... Hvad gør jeg for at hun kan undvære sutten?
Håber du kan hjælpe.
Mange hilsner