Vågner om natten og vil have mad og over til mor!

30. oktober 2012

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Vågner om natten og vil have mad og over til mor!

Kære Helen

Ja, så blev det min tur til at henvende mig til dig. Jeg er helt ny herinde, og synes der er nogle fantastiske opslag og gode tips du kommer med, nogle gange bliver jeg helt imponeret af at sidde og læse de forskellige opslag.

Jeg skriver til dig, fordi min datter, som fylder to år til januar, altså 22 mdr., er begyndt og have meget urolige nætter, hvor hun vågner midt om natten ca. omkring ved en 02-03 tiden, nogle gange tidligere og siger at hun er sulten og vil have noget mad. Det har været sådan i ca. en lille måneds tid nu, og jeg tænkte først, at det bare ville være en kort lille periode og, at hun så ville vende tilbage til ikke at skulle op og have mad midt om natten.

Derudover, er hun stort set siden hun var lille, kommet over til mig og ligget hos mig fra midt om natten, til når vi skulle op næste morgen. Det startede med at hun blev ammet i sengen om natten, så jeg bare lagde hende ind til mig, så ikke jeg skulle sidde og i en stol, og dette fungerede helt perfekt.

Da hun så ikke længere behøvede mad om natten, har hun stadig ville sove ovre ved mig. Det skal så lige siges, at hun ikke har sit eget værelse endnu, da vi kun bor i en to værelses lejlighed, så hendes seng er stadig inde på mit værelse. Men vi skal dog flytte pr. 1. marts 2013 til en 3 værelses, så der vil hun få sit eget værelse.

Grunden til at jeg så skriver, er fordi at jeg har snakket meget med mine venner jeg har, som har børn på samme alder som hende, og om deres børn også vågner om natten og vil have mad. Men ingen har dette problem. Da det ikke har stået på så længe ved jeg jo ikke om det vil stoppe af sig selv, hvis jeg giver det noget tid. Det skal så lige siges, at hun får mad om natten, for ellers kan hun ikke sove videre og hun græder helt vildt, og sutten er ikke nok, heller ikke et glas vand hjælper. Hun bliver ved med at sige: ”Mi ha’ bolle”, (jeg vil have en bolle), indtil hun får en bolle, hun kan ligge og tykke på.

Jeg ved det er en rigtig rigtig dårlig vane, og jeg ved virkelig ikke hvorfor hun er begyndt på det. Hun har aldrig fået mad om natten før, kun i den sidste lille månedstid er hun begyndt på det. Jeg har derfor prøvet på at give hende en portion havregrød inden sengetid, for at se om hun så ville sove på det, men er stadig vågnet op, og ville have noget mere mad.

Dette problem gør, at både hendes nattesøvn og min egen nattesøvn bliver ødelagt, af at være oppe ...

Annonce

... om natten. Man er ikke veludhvilet næste morgen, og har ikke været det i rigtig rigtig mange måneder. Men som jeg skrev tidligere, har hun altid vågnet om natten og stiller sig op i sin tremmeseng, som står lige ved siden af min seng, og græder, indtil jeg tager hende op og over i min egen seng.

Hun bliver dog altid lagt i seng i sin egen seng, og hun er god til at lægge sig ned og sove, når jeg putter hende imellem kl. 19-20. Nogle gange nægter hun dog at falde i søvn i sin egen seng, og græder rigtig meget og siger: ”Mi sove dér” (mig sove der), og peger hen på min seng. Så er jeg blevet nødsaget til at ligge mig ned med hende i min seng til hun er faldet i søvn også bærer hende over i sin egen seng bagefter. Men det skal lige siges, at det er kun nogle gange at det er sådan. Bestemt ikke altid.
Vi plejer at spise aftensmad ved en 17.30-18.00 tiden, hvorefter hun så kommer i bad og får nattøj på, også hygger vi os inden hun skal ud og have børstet tænder også ind i seng.

Det er forskelligt hvor meget hun spiser til aftensmad, nogle gange en hel tallerken, andre gange lidt.

Men udover alt dette natteroderi, så er hun den mest fantastiske glade pige, fungerer godt socialt, er god til at lege med de andre og lege selv, hun snakker rigtig godt, er god motorisk og bare en sund og velfungerende pige. Hun har fået lagt dræn for ca. et halvt års tid siden, da hun havde meget mellemørebetændelse. Hun er næsten aldrig ked af det om dagen, det er mest om natten, hvor hun næsten er helt ulykkelig hvis ikke hun kommer over til sin mor.

Til sidst vil jeg fortælle, at jeg har overvejet at rykke min seng ind i stuen indtil vi skal flytte til marts, så hun langsomt kan vænne sig til at have sit eget værelse.

Der jeg vil hen med det her er, at jeg for det første vil have en glad pige der kan sove i sin egen seng hele natten, og som ikke behøver mad. Derefter vil jeg gerne have at vi begge kan få en ordentlig nattesøvn, så vi er friske og veludhvilede næste dag (det er nok mere mig selv der har brug for det). Jeg starter på ny uddannelse til februar, så der ville jeg ønske, at problemet var blevet bedre.

Undskyld den lange besked, men jeg håber virkelig at du kan give mig nogle råd om hvad jeg bør gøre, for at få det til at fungere.

Som sagt er der intet i dag/aftentimerne, det er kun udelukkende om natten jeg trænger til at få lidt hjælp til hvad jeg skal gøre.

Med venlig hilsen
Natasha

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder