Brev:
Rutiner ved amning og søvn
5. juli 2012
Alder:
3 mdr.
Rutiner ved amning og søvn
Kære Helen
Tak for dit svar på mit spørgsmål vedr. ammeproblemer. Vi prøver at være lidt detektiver ifht hvilke af de muligheder du beskriver der kan være tale om.
Du skriver, at det er godt med rutiner ifht ammetidspunkt. Mener du her faste klokkeslet eller mere ammetidspunkt ifht lurerne? På nuværende tidspunkt bliver hun ammet, hver gang hun vågner og hver gang hun bliver puttet (nogen gange en lang amning fra begge bryster andre gange bare en lille tår) og når hun udtrykker behov for det, eller jeg har fornemmelse af at hun ikke har spist særlig meget tilbyder jeg hende også brystet ind imellem.
Vi er ligeledes i tvivl om hvornår og hvordan vi kan og bør arbejde på faste tidspunkter for søvnen. På nuværende tidspunkt er det lykkedes at have en tre lurs rytme samt en sammenhængende nattesøvn (der dog ikke er så lang) kun afbrudt af et par amninger, hvorefter hun sover videre. Men der er ikke rigtig faste tidspunkter. Det skyldes især at det er meget forskelligt hvornår hun vågner helt op efter nattesøvnen hun vågner ofte allerede ved 5-tiden (nogen gange før) og nogen gange kan hun sove videre efter amningen (enkelte gange helt til 7-8 tiden) og andre gange er hun helt vågen og så starter dagen der. Og det gør jo, at det er meget forskelligt hvornår hun har brug for sin første lur og det kan jo så forskubbe resten af dagens lure.
Ligelede er det meget forskelligt hvor længe hendes lure er. Nogen gange kun 30 min andre gange helt op til 3 timer (det er dog sjældent).
Det betyder også at det er meget forskelligt hvornår hun er klar til natputning. Nogen gange allerede ved 20-tiden og andre gange kan hun falde i søvn så sent som kl 23. Det pudsige er at hun nogen gange vågner meget tidligt om morgenen også når hun er faldet så sent i søvn.
Vi tænker at det måske kunne være godt for hende med lidt mere faste tidspunkter, men er det realistisk at arbejde på det nu (hun er 3 måneder og 3 uger) og hvordan vil du foreslå at vi gør det?
På nuværende tidspunkt lader vi putningen være styret af en tommelfingerregel om, at der ikke skal gå meget mere end 2 timer fra hun vågner til næste putning starter (vi har erfaring for at hun ellers bliver for ked af det) og så selvfølgelig af om hun viser træthedstegn. Vi har også lidt faste putteritualer, der fungerer godt og som hun er glad for, og ind til der opstod problemer med amningen (som er en del af putteritualet), havde vi haft en periode hvor putteritualerne fungerede rigtig godt og hun faldt i relativt hurtigt i søvn.
Bedste hilsner
Mor