Brev:
Samsovning
11. maj 2012
Alder:
3 mdr.
Samsovning
Hej Helen,
Lillesøster kom jo til verden for snart 4 måneder siden. Hun blev født ved kejsersnit 3 dage før termin og havde tabt sig inde i maven, så hun var lidt for tynd. Hun var dog rigtig god til at spise fra starten af, og har taget fint på og trives. Hun virker dog som en meget følsom pige, der har lidt svært ved høje lyde og forandringer. Hun har også helt fra starten haft meget behov for at være på arm og være tæt på mor. Helt fra starten af har vi sovet sammen, bortset fra en periode, hvor hun ikke kunne finde ro, når hun sov hos mig og derfor lå i sin egen seng (1 uges tid, mener jeg det var). Men så kom vaccination og hun blev forkølet, og nu sover vi igen sammen. :)
Egentlig synes jeg det er rigtig hyggeligt, og jeg tror faktisk vi begge sover godt på den måde, og det er jo meget nemt ift. nat-amning. Men nu bliver jeg i tvivl om, hvor sikkert samsovning egentlig er? Indtil videre har far sovet i et andet værelse, så vi 3 ikke har forstyrret hinanden så meget, men han vil jo forståeligt nok gerne tilbage i dobbeltsengen. ;) Er det sikkert at sove 2 voksne og en baby i dobbeltsengen? Eller er det i det hele taget bedre på sigt at arbejde på at hun kommer i egen seng? Og hvordan pokker gør vi det så?
Jeg plejer at amme hende, og så falder hun i søvn under eller efter amning.... Engang imellem, hvis hun ikke falder i søvn ved brystet, har jeg forsøgt at lægge hende i egen seng, og så ligger hun og bliver helt frisk og rumsterer rundt, hvorefter hun begynder at protestere. Når jeg så tager hende op og lægger hende til brystet, så er hun alligevel rigtig træt og falder lynhurtigt i søvn. Hun sover ikke specielt godt eller lang tid ad gangen om dagen, så hun er rigtig træt om aftenen, formentlig tit overtræt, men - ligesom sin storesøster! - rigtig svær for mig at læse mht. hvornår det rigtige tidspunkt er! Hvornår begynder man at kunne regne med, at de kan få en nogenlunde fast sengetid?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen