Brev:
Samlet søvnbehov
24. april 2012
Alder:
19 mdr.
Samlet søvnbehov
Hej Helen.
Min søn runder de 20 måneder lige om lidt, og vi har stadig vores udfordringer med hans søvn.
Han sover ca. 10-11 timer om natten og mellem 1-1 ½ time om dagen. I gennemsnit får han nok ca. 11-11 ½ times søvn samlet pr. døgn, og kvaliteten af hans nattesøvn varierer utroligt meget alt afhængigt af tænder, sygdom og nogle gange vist lidt uden forklaring. Nogle gange sover han helt igennem (det sker ikke så tit), andre nætter har han typisk 1-5 opvågninger, hvor han skal have sutten/aes lidt eller lige op og have et kram, og endeligt er der de nætter, hvor han har et par timers vågenhed midt på natten, hvor vi ikke kan lægge ham fra os, og han er meget urolig og bliver ved med at vågne, når han ellers lige er faldet hen igen.
Der er ikke altid nogen sammenhæng imellem kvaliteten af hans nattesøvn og længden af hans middagslur, men han sover typisk lidt længere i vuggestuen end hjemme. Her på det sidste er han dog begyndt nogle dage kun at sove mellem 15-30 minutter til middag (enten hjemme eller i vuggestuen)… Han er som sådan ok – glad, energisk og derudaf, og det er sjældent, at det lykkes at putte ham til en eftermiddagslur som kompensation. Generelt er han også sådan, at vi typisk ikke mærker, hvis han er træt – han kan tonse rundt og lave løjer lige før puttetid og så 10 minutter senere gå omkuld og falde i søvn på 5 minutter. Hvis vi mærker hans træthed, er det om morgenen, hvor han tit kan virke lidt pylret, helst vil være hos os og ikke har helt så meget overskud, hvis tingene ikke går hans vej.
Jeg synes godt nok ikke, at det er særligt meget søvn for sådan en lille gut… Hvor stort et søvnbehov har et barn i hans alder normalt? Hvornår begynder et barn typisk at springe middagsluren helt over? Og kan man sige, at der udviklingsmæssigt er et tidspunkt, hvor de fleste børn begynder at sove stabilt og godt, uanset hvordan de har sovet tidligere, eller kan man først regne med det, når de når teenagealderen? ;o)
Mange hilsener,
M.