Brev:
Ammestop og sovevaner
16. april 2012
Alder:
19 mdr.
Ammestop og sovevaner
Kære Helen
Vi har den dejligste pige på snart 19 måneder. Hun er en livsglad, velfungerende pige og alt går faktisk rigtig godt, men der er lige et område som er begyndt at fylde en del. Hun bliver stadig ammet, og er meget glad for det.
Hun er i vuggestuen om dagen, og der er ingen problemer i løbet af dagen. Hun spiser og drikker godt, men når jeg henter hende eller kommer hjem, hvis min mand har hentet hende, så vil hun meget gerne have bryst. Det får hun så et par gange inden hun skal puttes. Hun får kun når hun selv beder om det, og jeg prøver med vand eller en "snack" af en art først, hvilket nogle gange lykkedes, men hun vil allerhelst have bryst. Hun bliver så ammet max 5 minutter, og så er hun glad og klar på sjov igen.
Om aftenen når hun skal sove vil hun også have bryst, hvilket hun får til hun falder i søvn (altså hun falder ikke i søvn ved brystet, men sutter, slipper, lukker øjnene, vender og drejer sig lidt, vil ha' bryst igen og lukker øjnene og vil så have bryst igen, og sådan kan hun fortsætte en 5-10 gange til hun falder helt til ro).
Vi har faste ritualer med aftensmad kl. 18, hygge og lidt leg til ca kl. 19, nattøj på og børste tænder, godnatgrød ved 19.30 tiden, og så læse en bog og putte. Hendes seng står ved vores uden side på den side som vender ind mod vores seng, så hun kan kravle op og ned til os. Hun falder så i søvn på min mave, og kravler selv ned og lægger ved siden af mig i min arm eller kravler ned i sin egen seng, når hun vil det. Om natten sover hun som regel godt, men vågner altid lidt gange, kravler op til mig, får lidt bryst eller vand, sover på mig og glider nogle gange selv stille ned i sin egen seng igen.
Det fungerer fint og vi får vores søvn, men jeg kan mærke, at jeg gerne snart vil stoppe amningen. Jeg synes, at hun er ved at være for stor, og mener det er ren tryghed og hygge i og med at hun ikke ammes længere tid ad gangen end nogle gange under et minut og måske op til max 5. Men hun er en puttegøj, og jeg elsker når vi putter sammen, så det er meget vigtigt for mig, at vi bevarer trygheden og hyggestunder sammen, men det må vi jo kunne gøre alligevel.
Dernæst savner jeg snart at få lidt "voksentid" sammen med min mand efter hun er puttet, hvilket vi faktisk ikke har haft siden hun er blevet født, fordi jeg nærmest går i seng sammen med vores datter, for at få hende til at sove.
Kan du hjælpe mig med råd til hvordan vi kan få stoppet amningen på en god måde - jeg er klar over, at hun ikke opgiver det frivilligt, men jeg har brug for at høre, at det også er godt for hende, hvis jeg skal kunne tage en kamp med kraftig gråd og raseri. Og skal vi mon trappe gradvist ned eller tage en kold tyrker? og er du i det hele taget enig i at det også vil være godt for vores datter at vi stopper amningen?
Dernæst kunne jeg også godt tænke mig, at kunne putte hende og så gå fra hende uden hun vågner hver gang og bliver ked. Som det er nu, kan jeg dårligt liste på toilettet om natten uden hun vågner og skriger af gråd til jeg kommer tilbage igen.
Det er altid mig der putter hende, og det gør det selvfølgelig også vanskeligt, da hun kan lugte min mælk, og vi ligger i den position og sted om natten, hvor hun plejer at blive ammet...
Og skal vi tage begge ting på en gang, altså ammestop og lær at sove selv - eller er det mon bedre at tage det i to step?
Jeg glæder mig meget til at høre fra dig.