Amning, søvn og en meget træt mor

20. februar 2012

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Amning, søvn og en meget træt mor

Kære Helen.

Hov, jeg så først nu at jeg kun skulle skrive om et emne, håber det går alligevel:-)

Vi har en dejlig dreng på 3,5 mdr. Han er glad, smiler, triller og ”snakker” dagen lang, men vi har problemer med nattesøvn og amning. SP kommer om 14 dage, men vi vil rigtig gerne høre din vurdering og mine spørgsmål er remset op til sidst!

Baggrund:
Vi har en god rytme med 3 lure om dagen. Han sover nu ca. 2-3 timer om formiddagen, 1-1,5 time om eftermiddagen og igen ½-1 times tid til aften. Vi putter ham når han har været vågen i max. 2 timer.

Jeg ammer ham med amme brikker. Når han er vågen og frisk kan han spise noget af måltidet uden, men ikke om natten. Han ammes når han kommer op fra lur, først fra det ene bryst og efter leg, snak og pusle ammes han fra det andet bryst, inden han kommer ud til lur igen. Han ammes derfor 2 gange på 2 timer om dagen.

Mit hovedproblem, er at han er meget svær at få til at sove om aftenen, og at jeg føler mig som hans ”sut” om natten.
Vi har forsøgt at give ham sut (mange sutter!!), men desværre vil han ikke tage hverken den eller sutteflaske. Vi har forsøgt at give ham supplerende MME inden sengetid, i håb om at han ville sove bedre og længere. Vi har fået op til max 30 ml i ham ved nærmest at ”hælde det” ind, han sutter kun meget kort på flasken. Vi er derfor stoppet igen, da det ikke havde nogen effekt og ikke skulle være en negativ stund inden sengetid.

Natteproblemet: Natten indledes fra kl. ca. 20-21, hvor jeg starter med liggende amning i sengen - den eneste måde vi kan få ham til at sove på til natten. Jeg vil meget nødigt skabe en dårlig vane mht natte-amning ( dvs. at han også om 3 mdr. kun kan falde i søvn med brystet i munden.. ). Efter ca. 1-2 timers on/off amning falder han i søvn, dette ca. kl. 22 eller 23. Undervejs falder han lidt i søvn, vågner igen, jeg ammer igen osv. Indimellem, når han slet ikke kan sove, går min mand rundt med ham og synger og nusser, hvorefter han falder i søvn. Han sover så ofte ca. fra kl. 23-02. Herefter vågner han så ca. en gang i timen, hvor det svært at trøste ham, og han græder indtil han får brystet.

Jeg ligger ned og ammer ham. Han sover i vores seng. Vi vil rigtig gerne, at han sov i hans egen og kun kom over til os, hvis han er ked af det (han vågner hver gang vi vil ligge ham over i tremmesengen, selv hvis han løftes i ”voksi-pose”). Jeg er efter hånden så træt, at jeg ikke orker at forsøge at lægge ham over i hans egen seng, fordi jeg er bange for, at han vågner og skal ...

Annonce

... starte forfra med amningen! Jeg vil meget gerne fortsætte med at amningen, men mine bryster er godt ømme efter disse nætter!

Lige nu virker det fuldstændig uoverskueligt, mht. hvordan vi skal få ham til at falde i søvn selv om aftenen, uden jeg først skal ligge og amme ham i søvn og blive hos ham bagefter. Han vågner når jeg rejser mig og går ind i stuen. Min mand og jeg har derfor ingen aftener (eller nætter) sammen. Min mand er lige startet på nyt job og vi har derfor taget den beslutning, at han sover i stuen, for at vi ikke begge skal være så trætte, men det er jo ikke holdbart.

Det var en lang baggrundsforklaring, mine spørgsmål til dig er:

1. Hvordan kan jeg mindske antal amninger om natten, og få ham til at sove lidt længere tid af gangen efter kl. 02. (”mors bryst som natte-sut”-problemet)?

2. Skal jeg amme ham anderledes, og hvordan? Han virker som om han ikke spiser så meget, men i stedet mange små måltider. Og det er som om han helst vil spise om natten frem for om dagen.

3. Er det hensigtsmæssigt at jeg ammer ham så mange gange imellem hans lure om dagen? Eller vender jeg ham til at spise for mange måltider? Han slipper tit brystet og har svært ved at koncentrere sig om at spise.

Og mht. at falde i søvn om aftenen:

4. Hvilke putteritualer vil du anbefale til at få ham til at sove om aftenen?

5. Skal det være faste sengetider? I så fald hvornår i forhold til hans søvn og måltider om dagen?

6. Hvad gør vi hvis han bare græder og græder, når vi ligger ham i hans tremmeseng? Vi ønsker ikke han skal græde sig i søvn, søvnen skulle jo gerne være forbundet med noget rart og trygt.

Det skal til sidst nævnes, at vi havde en hård start da han fik kighoste da han var 3 uger. Han er først stoppet med at hoste for en måned siden. Vi var indlagt i 9 døgn da han havde fået for lidt mælk og alt den ”kigen” tærede hans kræfter. Mht. ernæringstilstand ligger han nu lidt under gennemsnittet, men vokser fint. Hans nattesøvn har derfor været meget afbrudt fra starten da han kunne hoste ca. 20-40 gange om natten da det var værst. Han skulle jo op hver gang pga. ”kigen”- det var hårdt for ham, men også sindssygt hårdt for hans mor og far. Det er også en af grundende til, at vi har haft ham i vores seng for hurtigere, at kunne tage ham op (vi havde dog nok også gjort det alligevel for at give ham mest mulig tryghed..).

Håber du kan give os nogle råd om, hvordan vi får nogle bedre aftener/nætter for den lille mand (og hans mor og far!)

En desperat træt Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor