Brev:
Problemer med at falde i søvn - 2 år, 9 mdr.
30. januar 2012
Alder:
2 år, 9 mdr.
Problemer med at falde i søvn - 2 år, 9 mdr.
Hej Helen.
Det er ikke længe siden, jeg sidst skrev til dig om putteproblemer, og nu skriver jeg så til dig for titusinde gang om det samme problem. Vores pige på snart 3 år vil bare ikke lægge sig til at sove om aftenen ligegyldig om det er far eller mor, der putter, og det driver mig til vanvid og tærer på vores forhold, fordi vi bliver sure på hinanden, når vi føler os så magtesløse.
Sidst skrev jeg, at jeg gerne ville arbejde om aftenen, og du spurgte om, hvad det var for noget arbejde. Jeg er skolelærer og har 1½-2 timers planlægning, rettearbejde eller lignende de fleste aftener. Noget kan klares på computeren andet kan ikke. Jeg bliver så træt, når jeg først kan komme i gang med det omkring kl. 21. Så når klokken at blive mange, inden jeg kan komme i seng.
Sidst rådede du mig også til at lave noget praktisk og gå ind til hende en gang i mellem med legetøj eller tøj, og det har jeg gjort hver eneste aften lige siden, men jeg må indrømme, at efter 1½ time hver aften kan jeg altså ikke finde mere tøj, som skal lægges sammen eller ting, der skal ryddes op på.
Imens jeg rydder op og lægger tøj sammen, rejser hun sig et par gange og hulker lidt. Jeg går ind til hende og lægger hende ned, imens jeg siger godnat og går ud igen. Nogle gange græder hun så lidt, andre gange hører jeg ikke fra hende før lidt senere. Nogle gange siger hun, når jeg putter hende: "Mor sidde hos mig" eller "Mig ikke putte" osv. Men det er tydeligt at hun er træt, for når jeg synger for hende, rulle øjnene rundt, og hun gaber og er tæt på at falde i søvn.
Nogle gange tænker jeg, at så er det hurtigere at sidde hos hende, når hun nu er så træt, men det kan sagtens tage 45 min eller mere at falde til ro alligevel. Her er hun hverken urolig eller ked af det. Hun lægger bare og nusser med puttebamsen og kan ikke falde hen.
Hver aften tænker jeg: "I aften skal hun selv falde i søvn, Jeg vil ikke sidde ved hende. Jeg vil være rolig og ikke sur." Men hver aften ender det med, at jeg bliver frustreret og sur, og hun bliver ked af det, fordi hun er så træt, og har en sur mor. I aften har det igen taget 1½ time, og det endte med, at jeg skældte hende ud og forlangte, at hun skulle sove, hvorefter jeg marcherede ud, for blot at vende tilbage 5 min efter med dårlig samvittighed for at sidde hos hende.
Og nu sidder jeg så her og skriver til dig, imens jeg tuder af frustration, dårlig samvittighed og magtesløshed. Far og jeg har lige diskuteret det igen, igen - blor for at blive sure på hinanden, fordi ingen af os kan finde en løsning.
Vi ved jo godt, at hun ikke kan sove på kommando, og at det er bedst, at hun falder i søvn på en tryg måde. Men lige om lidt er der snart to børn, og jeg kan slet ikke overskue, hvis vi så har to, som ikke vil lægge sig til at sove.
Jeg beklager denne klagesang, men jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre. Det trøster mig dog, at jeg her på din hjemmeside kan læse, at jeg ikke er den eneste i verden med dette problem :-)
Hun sover stadig 1½ time i dagpleje. Puttetid kl. 19.30 og op igen kl. 06.30 senest. Langt de fleste aftener putter jeg, da far knokler med at renovere huset. Vi prøver hver dag på at aktivere hende fysisk og at have så meget mulig kropskontakt og hygge med hende som muligt.
Ville det være bedre, at hun kun sov en time i dagplejen? Er det bare op med humøret og klø på? Får det aldrig en ende og bliver nemmere?
Jeg håber, du kan hjælpe os alle, så vi undgår dumme skænderier, så jeg kan arbejde, og så vores datter kan falde trygt i søvn uden en dum mor. Eller måske bare ngole trøstende ord :-)
Med venlig hilsen
Lillepigens Mor