Sove af sig selv

3. oktober 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Sove af sig selv

Hej Helen

Jeg har en datter på knap 3 måneder. Vi er begyndt at bøvle med søvn om dagen.

Indtil for et par uger siden har jeg ammet min datter i søvn, når hun var træt, dag og nat. Det har fungeret fint, for hun har været rigtig god til at sove videre i liften eller barnevognen - af og til er hun vågnet, når jeg har lagt hende, men så har jeg ammet hende igen kortvarigt, hvorefter hun er faldet i søvn igen og herefter har sovet godt i sin egen seng.

Men for et par uger siden ændrede hendes ammevaner sig sådan at hun ikke altid ville spise/sutte. Og pludselig havde jeg så et problem, når hun var træt men ikke sulten. Så havde jeg ingen måde at få hende til at sove på.

Derfor er jeg begyndt at gøre følgende, når hun bliver træt og skal sove om dagen:
Jeg prøver altid først at amme hende i søvn - det lykkedes sjældent, men oftest spiser hun sig mæt. Herefter får hun hue og trøje på, så hun er klar til at komme i barnevognen. Her brokker hun sig allerede lidt (måske fordi hun ikke kan lide huen). Og så lægger jeg hende i barnevognen og nusser hende lidt med suttekluden (hun vil ikke bruge sut). Det øjeblik jeg lægger hende i barnevognen skriger hun højt. Jeg står hos hende og vugger barnevognen - stryger hende over kroppen, synger lidt osv., men hun skriger altid og falder ikke ned. Det står på i 30 sek. til 5 minutter, så tager jeg hende op og trøster hende og så prøver jeg at lægge hende igen. Igen skriger hun, det øjeblik jeg ...

Annonce

... slipper hende i barnevognen, og så gentager det hele sig igen i 30 sek - 5 min. Til sidst er hun så udmattet at hun falder i søvn stadig skrigende, og det har jeg det meget skidt med.

Jeg har fået anbefalet metoden af min sundhedsplejeske, men har det som sagt ikke godt med den. Og jeg tror ikke på, at min datter kan falde i søvn uden så meget som at snuse til et bryst. Det er virkelig en "kold tyrker" for hende.

Hvis jeg "giver op" med projektet om at falde i søvn af sig selv i barnevognen halvvejs igennem og giver hende bryst i stedet, så tager hun det som regel, og så sutter hun sig i søvn. Ikke fordi hun er sulten, men som trøst, tænker jeg?

Jeg er begyndt at "give op" næsten hver gang, for det er bare mest fredeligt for alle parter. jeg bryder mig egentlig ikke om hele metoden, for jeg synes jeg gør min datter ked af det med vilje for at kunne få hende til at spise sig i søvn.

Vi bøvler kun om dagen, skal jeg lige sige. Om aftenen ammer jeg hende stadig i søvn - endnu uden anden putterytme end at hun får nattøj på - og hun sover som regel 5-6 timer i streg herefter. Om natten, når jeg har ammet, kan jeg lægge hende halvvågen, og så sover hun videre.

Mit spørgsmål er:
Hvordan synes du, jeg skal gribe søvnsituationen an?
Jeg vil meget gerne bevæge mig langsomt væk fra at amme i søvn, for i længden synes jeg ikke, det er en holdbar metode. Men jeg aner ikke hvordan jeg gør det?

Med venlig hilsen
Malene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder