Brev:
Sove af sig selv
3. oktober 2011
Alder:
3 mdr.
Sove af sig selv
Hej Helen
Jeg har en datter på knap 3 måneder. Vi er begyndt at bøvle med søvn om dagen.
Indtil for et par uger siden har jeg ammet min datter i søvn, når hun var træt, dag og nat. Det har fungeret fint, for hun har været rigtig god til at sove videre i liften eller barnevognen - af og til er hun vågnet, når jeg har lagt hende, men så har jeg ammet hende igen kortvarigt, hvorefter hun er faldet i søvn igen og herefter har sovet godt i sin egen seng.
Men for et par uger siden ændrede hendes ammevaner sig sådan at hun ikke altid ville spise/sutte. Og pludselig havde jeg så et problem, når hun var træt men ikke sulten. Så havde jeg ingen måde at få hende til at sove på.
Derfor er jeg begyndt at gøre følgende, når hun bliver træt og skal sove om dagen:
Jeg prøver altid først at amme hende i søvn - det lykkedes sjældent, men oftest spiser hun sig mæt. Herefter får hun hue og trøje på, så hun er klar til at komme i barnevognen. Her brokker hun sig allerede lidt (måske fordi hun ikke kan lide huen). Og så lægger jeg hende i barnevognen og nusser hende lidt med suttekluden (hun vil ikke bruge sut). Det øjeblik jeg lægger hende i barnevognen skriger hun højt. Jeg står hos hende og vugger barnevognen - stryger hende over kroppen, synger lidt osv., men hun skriger altid og falder ikke ned. Det står på i 30 sek. til 5 minutter, så tager jeg hende op og trøster hende og så prøver jeg at lægge hende igen. Igen skriger hun, det øjeblik jeg slipper hende i barnevognen, og så gentager det hele sig igen i 30 sek - 5 min. Til sidst er hun så udmattet at hun falder i søvn stadig skrigende, og det har jeg det meget skidt med.
Jeg har fået anbefalet metoden af min sundhedsplejeske, men har det som sagt ikke godt med den. Og jeg tror ikke på, at min datter kan falde i søvn uden så meget som at snuse til et bryst. Det er virkelig en "kold tyrker" for hende.
Hvis jeg "giver op" med projektet om at falde i søvn af sig selv i barnevognen halvvejs igennem og giver hende bryst i stedet, så tager hun det som regel, og så sutter hun sig i søvn. Ikke fordi hun er sulten, men som trøst, tænker jeg?
Jeg er begyndt at "give op" næsten hver gang, for det er bare mest fredeligt for alle parter. jeg bryder mig egentlig ikke om hele metoden, for jeg synes jeg gør min datter ked af det med vilje for at kunne få hende til at spise sig i søvn.
Vi bøvler kun om dagen, skal jeg lige sige. Om aftenen ammer jeg hende stadig i søvn - endnu uden anden putterytme end at hun får nattøj på - og hun sover som regel 5-6 timer i streg herefter. Om natten, når jeg har ammet, kan jeg lægge hende halvvågen, og så sover hun videre.
Mit spørgsmål er:
Hvordan synes du, jeg skal gribe søvnsituationen an?
Jeg vil meget gerne bevæge mig langsomt væk fra at amme i søvn, for i længden synes jeg ikke, det er en holdbar metode. Men jeg aner ikke hvordan jeg gør det?
Med venlig hilsen
Malene