Putning sammen med storesøster

23. juli 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Putning sammen med storesøster

Hej Helen.

Har lige lidt blandede spørgsmål ang min søn på næsten 10 måneder. Vi har for ca 2 uger siden rykket ham ud af soveværelset (til værelset lige op af) og 2 dage efter rykkede vi storesøster på 2½ år med ind og det er faktisk gået fint, få nætter er vi kun lige oppe og give ham en flaske og andre gange er de begge vågne flere gange, men alt i alt synes jeg det går fint og de skal jo lige lære det :o)

Om aftenen når vi putter dem tager det ca 1 time før begge sover, og vi har rykket lidt frem og tilbage med puttetidspunktet, men uanset om de blir lagt kl 19.30 eller 21 tager det 1 time (udsvingene plejer ikke at være så store, men her i ferien har dagene været skubbet lidt frem og tilbage).

Som regel er de helt oppe at køre i ca 20 min, hvor de hopper og danser i sengen og kører hinanden op. Vi går jævnigt ind og siger de skal lægge sig og godnat, efter de 20 min plejer Mikkeline at falde ned og vende sig om og siger hun er dygtig og Valdemar skal lægge sig også. Vi over-roser hende, at det er flot hun lægger sig og Valdemar også skal lære det, så det er godt hun viser ham det osv. Valdemar rejser sig konstant selvom øjnene kører rundt, og øjne og ører kløer og han ser virkelig træt ud, men han kæmper længe. De er sjældent kede af det, ...

Annonce

... men som om de har svært ved at geare ned.

Som sagt går jeg ind indimellem og lægger ham, men er det bedre hvis jeg bare lader være og ser hvad der sker, eller omvendt blir derinde og ligge ham konsekvent hver gang han rejser sig?

Til hans lure i barnevognen er det lidt det samme, han rejser sig konstant og vi kæmper med ikke at trille ham selvom det er nemmest, hvis vi bare er i nærheden er han sjældent ked af det, men kæmper bare længe selvom han er tydeligt træt, så ved ikke om han "holder fest" fori vi er i nærheden (altså er der og hænger f.eks tøj op osv, vi snakker ikke med ham. Men omvendt bliver han ked hvis han ikke kan se os. Nogle forslag?

Og det næste er at han næsten konsekvent vågner efter 40-50 min og skal rokkes lidt og ha sut og ved næsten ikke hvordan vi skal få det til at stoppe, men han skal starte dagpleje om 2 uger og ville bare gerne ha det fungere lidt bedre.

Også et spørgsmål omkring mad. Han er begyndt at spise rigtig godt og stort set alt hvad vi får, men hvad må han stadig ikke få endnu?
Han får ca 400-450 ml mme i døgnet nu som er en godnatflaske og 1 flaske i løbet af natten, alt mellem 23 og 4. Og så får han sødmælk morgen middag og aften og vand i øvrigt. Er det passende for alderen?

Kærlig hilsen
D.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder