Brev:
Gråd ved putning og mange opvågninger om natten
21. februar 2011
Alder:
10 mdr.
Gråd ved putning og mange opvågninger om natten
Kære Helen
Skriver til dig, fordi vi den sidste 1 ½ mdr. har haft stor besvær med at få puttet vores 10 mdr. gamle datter om aftenen, og fordi det næsten altid ender med et ulykkeligt barn og en ulykkelig mor... derudover vågner hun mange gange i løbet af natten.
Det kan tage op til en time at putte hende, hvor hun bliver rigtig vred og græder... Til at starte med går det fint - vi går ind i soveværelset, jeg tænder ”vuggevisemusikken” (Søs Fengers vuggeviser), jeg siger godnat og kysser hende og lægger hende ned i seng og så synger jeg med på musikken. Hun begynder at rode rundt og kravler frem og tilbage, rejser sig op af tremmerne osv. Hun sparker dynen af, og begynder langsomt at brokke sig mere og mere. Når hun bliver rigtig ked af det tager jeg hende op, trøster hende og lægger hun tilbage i seng, når hun er faldet til ro.... og sådan kan jeg fortsætte i en time, for hver gang jeg lægger hende tilbage, så bliver hun mere og mere ked af det.
Den eneste måde jeg kan være sikker på at hun falder i søvn på uden at græde er, hvis jeg går med hende på armen, som da hun var helt lille.
Jeg bliver hos hende til hun sover og har altid gjort det... Vi er ikke rigtig kommet i gang med ”sige godnat” og så gå ud. Det har heller ikke generet mig at sidde hos hende til hun var faldet i søvn.
Hun er begyndt at sove i alle mulige stillinger og er inden for de sidste 14 dage begyndt at kravle og stå på knæ op af alt. Samtidig pludrer hun som en vandfald! Hun er en meget, meget glad, kvik og aktiv lille pige.
Hun har fra hun var helt lille været meget på arm, og er blevet ”vugget” i søvn om aftenen (Dårlig vane!!) Hun spiste hver anden time hele døgnet og vågnede utrolig mange gange i løbet af natten. Det er blevet lidt bedre, men vi har da stadig ikke fået mere end 3 timers søvn i træk ad gangen. Da hun var omkring 6 mdr. fik vi endelig ændret lidt på det, og hun var blevet rigtig god til at falde i søvn i sin egen seng, men vågnede fortsat ofte. Jeg ammer hende stadig, da hun ikke vil tage flaske og derfor ikke kan få MME – hun vil heller have det af kop.
Hun sover inde hos os, da vi ikke har et værelse mere, og vi har også prøvet at jeg sover på sofaen, og far tager hende om natten, hvor jeg kun kommer ind og ammer. Det hjalp ikke på de mange natopvågninger... Når far forsøger at putte ender det i voldsom gråd.
Hendes dag er nogenlunde således:
06.30-07: Vågner
07.30-08: Morgenmad - Havregrød og vand ( Jerntilskud og D-vitamin)
09.30: Rugbrødshapsere med div. pålæg, frugtmos og vand evt. sødmælk
10: Formiddagslur, som kan vare mellem 1 ½ – 2 timer.
12: Frokost – Grød med grøntsager eller frugt (Hun vil ikke spise så meget rugbrød, at det kan udgøre et helt frokostmåltid)
13.30: Ammes
14.30-15: Eftermiddagslur, som kan vare mellem 45 min og 1 ½ time.
16.00-16.30: Frugtmos, tvebak eller måske ammes
18.00: Aftensmad – Grøntsagsmos med div. kød eller fisk
18.30: Bad og gøres klar til natten
19.30: Godnatgrød med lidt frugtmos i
20.00 +/- : Puttes til natten
23.00-24.00: Ammes
05.00-06.00: Ammes – Kommer herefter ofte over til os i midten
Vi forsøger at være meget opmærksomme på, at hun først puttes når hun udviser træthedstegn og virker hun ikke træt alligevel når hun kommer ind i seng, så tager jeg hende op igen, går ind i stuen, sidder med dynen og læser en bog eller bare hygger og forsøger igen 15-20 min efter.
Da jeg er helt bevidst om at det er separationsfasen og hendes motoriske udvikling som kan være årsag til alt det her, så er mit spørgsmål mere om jeg gør det rigtige nu??
Er det den rigtige måde at jeg fx tager hende op når hun er ked af det i sengen, og lægger hende tilbage når hun er faldet til ro? Og at det kan tage lang tid, mange gange op og ned og at hun bliver vred, når jeg lægger hende tilbage? At jeg bare må bide tænderne sammen og håbe på at tiden hjælper os? Jeg er ikke fortaler for at de skal græde sig søvn, men lige nu føler jeg at lige meget hvad jeg gør, så bliver hun ked af det. Undtagen hvis jeg har hende på armen til hun sover...
Vi håber meget, at du kan være behjælpelig med et par gode råd og evt. ideer til, hvordan vi kan få vores lille – og ellers helt vidunderlige - datter til at få en god rytme, da det efterhånden fylder rigtig meget for os, og fordi vi næsten kan frygte aftenen og natten, fordi der venter det her cirkus forude. Derudover er jeg også fyldt af dårlig samvittighed og ulykkelig over, at hun skal falde i søvn på den her kedelige måde.
Ser frem til at høre fra dig!
Med venlig hilsen
Claras mor.