Søvn dag og nat - 11 mdr.

17. januar 2011

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Søvn dag og nat  - 11 mdr.

Hej Helen,

Jeg skriver til dig ang. vores søn på 11 mdr.

Karl er en aktiv og glad lille fyr. Han kryber og øver sig i at kravle. Og særligt rejser han sig ved alting og hygger sig enormt med at gå rundt i vores hjem, da han har fundet sig nogle ruter, hvor han kan gå fra møbel til møbel.

Karl er forbeholden over for andre mennesker end mor og far, og han har behov for at se andre an, inden de skal komme til ham. Vi har accepteret at det er hans natur, og kontakten med andre er derfor på hans præmisser. Han vil gerne andre mennesker og søger også kontakten med dem, når han har haft tiden til at se dem an.

Karl spiser godt og har en stor appetit. Jeg ammer forsat aften, omkring kl. 20.00 og så igen om natten - en enkelt gang omkring kl. 05.00. Planen er at komme ned på kun at skulle amme om aftenen. Vi er igang med at introducere aftengrød, således han bliver godt mæt til natten og dermed på sigt kan undvære natamning.

Jeg er nu startet på arbejde efter endt barsel og Karl er ved at blive kørt ind i dagplejen. Da Karl har behov for at se folk an, kommer indkøringen i dagplejen til at tage noget tid, hvilket dagplejemoren er helt enig med os i. Karl er ked af det, når far afleverer. Det er fast at det er far, der afleverer, da Karl er meget morglad, og det vil være sværere for ham, hvis det er mig der afleverer og går.

Vi har ikke mulighed for at have Karl stående udenfor i barnevogn, så han er vant til at blive gået i søvn og med, mens han sover. Når han sover indenfor, falder han i søvn hos os, altså på skødet af een af os. Det både hvis det drejer sig om morgelur eller middagslur. Det er han vant til og falder lynhurtigt i søvn. Da han var mindre kunne vi godt putte ham i egen seng, men dette har i en lang periode ikke været muligt.

Vi prøvede i en periode at putte i egen seng, og det forløb således: Han blev puttet, rejste sig og hoppede og ville gerne lege og bruge det sidste krudt. Jeg brugte kigge-til-metoden, og det gik fint, indtil han bliver meget ked af det. Så prøvede jeg at sætte mig hos ham, berolige, ae osv. Men dette hjalp ikke og vi gik ind i stuen for at vente på det næste søvntog. Når dette kom gentog hele seancen sig igen. Og klokken kunne blive over 23 uden Karl havde fået sovet, og jeg satte mig så men ham og han faldt i søvn hos mig, da jeg synes at nu skulle han altså have den tiltræntge ro og hvile.

Da dagplejemoren ikke kan gå tur med Karl for at få ham til at sove har hun forespurgt at vi begynder at øve Karl i at sove i barnevognen uden at blive gået med. Vi har haft toppen af barnevogn med oppe i lejligheden og putte Karl i denne, men han bliver så vred og senere ked, og det har vi altså ingen held ...

Annonce

... med indtil videre. Jeg tror det næste vi prøver er at stå med ham udendørs og vippe ham, for at se om han så kan falde i søvn. Altså gå fra at blive gået med, til at kun at blive vippet lidt, for til sidst at kunne falde i søvn i barnevognen når han bliver puttet deri.

Karl er en følsom dreng og vi kan klart mærke på ham at det er hårdt for ham at komme i dagpleje. Han har nu været der fire dage alene i en halv til to timer. Det går fremad, men han bliver fortsat ked af det samt vred mens han er der. Dagplejemoren oplever at hun godt kan trøste ham, men at han så bliver ked af det igen efter noget tid, når han kommer i tanke om at han savner os.

Jeg står op med Karl kl. 06.15 og vi pusler, hygger og spiser morgenmad. Far afleverer Karl kl. 08.00. Vi har prøvet om det var bedre at aflevere sovende, så Karl er max. frisk når han kommer derop, men vores nuværende erfaring er at han ikke er klar til at sove allerede kl. 08. Dagplejemoren vil så prøve at putte ham kl. 09 fremtidigt.

Vi prøver at bakke meget op om dagplejemoren og har ændret vores hverdag og struktur, så den meget følger dagplejens, således Karl får mindre svært ved at blive kørt ind i dagplejen. Vi vækker til vanlig tid i weekends, spiser måltider på samme tidspunkt som i dagplejen osv.

Vi vil også gerne at Karl får nemt ved at falde i søvn i dagplejen, men det er selvfølgelig vanskeligt, nar vi har givet ham den (u)vane at han skal falde i søvn ved os. Det er tydeligt for os, at han har det godt med at putte sig ind til os og han finder en god ro her.

Jeg synes det er svært at skulle til at vænne ham af med at falde i søvn ved os herhjemme, da jeg oplever at det er en svær tid for ham pt. hvor han måske i særlig grad har brug for nærhed i den tid vi har sammen. Samtidig kan jeg også godt se at det er hensigtsmæssigt at han lærer at falde i søvn selv, særligt i barnevognen.

Som du kan forstå er jeg i syv sind og ved ikke hvordan vi skal støtte op omkring at han skal lære at falde i søvn i dagplejen i barnevognen uden at hun skal vandre med ham, men samtidig vil jeg også gerne undgå at skulle tage en stor søvnkamp netop nu.

Jeg tænker selv om man kan øve putning i barnevogn ved morgenluren og så bare vippe ham? Og så fortsat lade ham falde i søvn hos os om aftenen, så han får en god ro og dækket hans behov for tryghed inden natten? Eller om det evt. bare vil forvirre ham?

Vedr. middagsluren hvor vi plejer at gå med ham, har dagplejemoren forespurgt om vi kan lade være med at gå med ham så han ikke forbliver forvent med at blive gået med. Men det er heller ikke holdbart for os at skulle stå ved barnenvognen mens hans sover i timevis.

Venlig hilsen
Karlsensmor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder