Min datter vågner flere gange i løbet af natten

16. november 2010

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Min datter vågner flere gange i løbet af natten

Hej Helen.

Jeg har en datter på 10 måneder, der vågner flere gange i løbet af natten. Hun har stort set aldrig sovet mere end 3 timer ad gange, og jeg er ved at være godt træt.

Hun sover to lure dagligt; 45 minutter fra kl. 09.30 og 1½ time fra kl. 13.30. Vi er begyndt at vække hende fra de to lure, da hun ellers kan sove 5 timer om dagen og for nyligt begyndte at vågne kl. 04.30 om morgenen og var klar til at stå op.

Hun bliver puttet til natten kl. 19.30 og vågner kl. 06.30. Eller det vil sige, hun vågner altid 45 minutter efter putning og herefter igen omkring kl. 22, kl. 01, kl. 04 og kl. 06.30. Nogle gange kan jeg give hende sutten, men de sidste par uger har jeg kun kunne få hende til ro ved at tage hende ind i vores seng, og nogle gange er jeg blevet nød til at ligge og amme hende stort set hele natten.

Et andet problem er, at hendes far ikke kan putte hende og overhovedet ikke kan få hende til ro igen, når hun vågner i løbet af aftenen/natten. Det er et problem, da han lige har overtaget de sidste to måneder af vores barsel, og jeg gerne skulle have noget søvn. Han er begyndt at køre hende stille og roligt ind i vuggestue et par timer om dagen, hvilket går helt fint. ...

Annonce

...

Det skal siges, at hun spiser godt med fast føde dagen igennem. Hun får 5-7 måltider med grød, frugt, rugbrød og aftensmad som vi andre. Derudover ammer jeg hende to gange om dagen; når jeg putter hende til natten, og når hun vågner kl. 04. Vi har et fast putteritual med bad, grød og musik, mens jeg ammer hende. De fleste gange falder hun i søvn, mens jeg ammer, og jeg putter hende stille og roligt over i hendes seng (som står på hendes eget værelse).

Jeg har også prøvet at afbryde amningen, mens hun stadig er vågen. Det medfører lidt skrig og skrål, men hun falder herefter forholdsvis nemt i søvn i sin seng. Dog vågner hun stadig efter 45 minutter og igen natten igennem, så jeg synes, det er nemmere at amme hende i søvn.

Vi har også prøvet at lade hende sove i vores seng, så vi kunne få lidt sammenhængende søvn, men hun vågner stadig på de samme tidspunkter. Det skal nævnes, at hun sov i vores seng, til hun var 4 måneder gammel, hvorefter vi introducerede et putteritual og putning i hendes egen seng.

Har du nogle gode råd til eller en forklaring på, hvorfor hun vågner så hyppigt, og hvad kan vi gøre for at få hende til at acceptere, at hendes far putter hende?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor