Brev:
Min datter vågner flere gange i løbet af natten
16. november 2010
Alder:
10 mdr.
Min datter vågner flere gange i løbet af natten
Hej Helen.
Jeg har en datter på 10 måneder, der vågner flere gange i løbet af natten. Hun har stort set aldrig sovet mere end 3 timer ad gange, og jeg er ved at være godt træt.
Hun sover to lure dagligt; 45 minutter fra kl. 09.30 og 1½ time fra kl. 13.30. Vi er begyndt at vække hende fra de to lure, da hun ellers kan sove 5 timer om dagen og for nyligt begyndte at vågne kl. 04.30 om morgenen og var klar til at stå op.
Hun bliver puttet til natten kl. 19.30 og vågner kl. 06.30. Eller det vil sige, hun vågner altid 45 minutter efter putning og herefter igen omkring kl. 22, kl. 01, kl. 04 og kl. 06.30. Nogle gange kan jeg give hende sutten, men de sidste par uger har jeg kun kunne få hende til ro ved at tage hende ind i vores seng, og nogle gange er jeg blevet nød til at ligge og amme hende stort set hele natten.
Et andet problem er, at hendes far ikke kan putte hende og overhovedet ikke kan få hende til ro igen, når hun vågner i løbet af aftenen/natten. Det er et problem, da han lige har overtaget de sidste to måneder af vores barsel, og jeg gerne skulle have noget søvn. Han er begyndt at køre hende stille og roligt ind i vuggestue et par timer om dagen, hvilket går helt fint. ...
...
Det skal siges, at hun spiser godt med fast føde dagen igennem. Hun får 5-7 måltider med grød, frugt, rugbrød og aftensmad som vi andre. Derudover ammer jeg hende to gange om dagen; når jeg putter hende til natten, og når hun vågner kl. 04. Vi har et fast putteritual med bad, grød og musik, mens jeg ammer hende. De fleste gange falder hun i søvn, mens jeg ammer, og jeg putter hende stille og roligt over i hendes seng (som står på hendes eget værelse).
Jeg har også prøvet at afbryde amningen, mens hun stadig er vågen. Det medfører lidt skrig og skrål, men hun falder herefter forholdsvis nemt i søvn i sin seng. Dog vågner hun stadig efter 45 minutter og igen natten igennem, så jeg synes, det er nemmere at amme hende i søvn.
Vi har også prøvet at lade hende sove i vores seng, så vi kunne få lidt sammenhængende søvn, men hun vågner stadig på de samme tidspunkter. Det skal nævnes, at hun sov i vores seng, til hun var 4 måneder gammel, hvorefter vi introducerede et putteritual og putning i hendes egen seng.
Har du nogle gode råd til eller en forklaring på, hvorfor hun vågner så hyppigt, og hvad kan vi gøre for at få hende til at acceptere, at hendes far putter hende?
Hilsen