Brev:
Nattesøvn søges - 10 mdr.
20. maj 2010
Alder:
10 mdr.
Nattesøvn søges - 10 mdr.
Hej Helen
Jeg har en gang før skrevet til dig for at få et godt råd i forbindelse med at min søn vågnede om natten og ikke ville sove igen.
Min søn på 10 måneder har generalt aldrig sovet så godt. Dog blev det bedre om dagen, da jeg valgte at stoppe amningen da han var 10 uger.
Han har på 10 måneder kun sovet igennem 2 gange fra 23-5 og jeg er nu ved at blive desperat, da han snart skal i vuggestue og min kæreste også skal starte arbejde efter hans orlov og vi trænger til en god nattesøvn snart.
Vi har 4 problemstillinger vi ønsker gode råd til.
1.
Fra han bliver langt om aftenen til næste morgen er han vågen 3-7 gange. De fleste gange kan vi give ham sutten og han sover videre igen, men mellem kl. 2.30-4 er sidste gang han vågner og vi kan ikke få ham til at sove igen i sin egen seng. Han græder og vi kan ikke få ham til ro, så tit sidst tager vi ham med ind i vores seng. Vi har forsøgt at tage ham op trøste ham og ligge ham igen, men det har ingen effekt. Sådan har det været siden Jan- feb. I nat blev han ved med at græde og jeg havde svært ved at trøste ham.
2. Ydermere er han begyndt at vågne. Tidligt om morgenen alt fra kl.4.30-5.30. Hans normale rytme har været kl. 6. Når han vågner er det lyset slukket og vi snakker ikke til ham. Vi prøver at få ham til, at sove igen, men det har ikke lykkes. Vi har ikke mørklægning i soveværelset, men det er også kun en uge han er vågnet så tidligt, før har han sovet til kl. 6.
3. Når han sover dårligt om natten og nogle gange har svært ved at sove igen er han rigtig træt om formiddagen. Vi prøver at strække formiddagslur til kl. 9. Nogle gange sover han 1 time andre oftes bliver det til 11/2-2 timer og så går vi ud og vækker ham. Hvis han sover mere end 31/2 time om dagen vågner han om natten og vil ikke sove igen. En nattesøvn er som regl mellem 8-10 timer.
4. Den sidste problemstiilling er hvordan vi kan få ham til at falde i søvn af sig selv. Jeg prøvede da han var 5 måneder at få ham til at sove af sig selv ved: At gå til og fra metoden. Nej, hvor han blev sur. Jeg ventede 1 min længere før jeg gik ind. Det lykkes tilsidst, men stoppede da han kom på sit eget værelse.
Siden da har vi siddet og holdt ham i hånd hver gang han skulle sove. Han søger meget vores hænder og jeg har i stedet tilbudt ham en bamse eller nusset ham på ryggen og det kan gå an, hvis vi bliver derinde. Hvis han ikke falder i søvn inden for 3 min og begynder at sætte eller rejse sig går jeg ud og kommer tilbage, når han bliver ked af det. Nogle gange trækker jeg den lidt så han ikke tror jeg kommer hvergang han givet lyd fra sig. Og så får han lov til at blive sur og græde lidt.
Jeg er i tvivl om det et det rigtige vi gør. I mødregruppen har de gjort det samme og de siger det nok skal komme. Men det gør det ikke og det skær i hjertet, men han skal vel lære det? Hver gang jeg kommer ind og ligger ham ned er han ved at overgi sig men når jeg så går vågner han igen.
Lige nu føler jeg mig bare som en rigtig dårlig mor, Som tænker om han kan føle sig svigtet over den gang jeg gik. Jeg synes vi prøver men intet lykkes og jeg er ret sikker på at der selvfølgelig er en sammenhæng mellem de problemstillinger jeg har nævnt.
Ham bliver ikke puttet samme tid hver det, det kommer an på hvad tid han er stået op. Han bliver dog senest vækket kl. 16 fra en evt. Middagslur.
Vi synes det er rigtig svært og har nu prøvet at læse diverse artikler og taget mod gode råd. Hvor mange timer burde han være vågen af gangen?
Håber du har nogle gode råd, da jeg jo har hørt at børn der sover dårligt er stessede børn:-(
Hilsen Christina