Brev:
3 år og mareridt
24. juni 2004
Alder:
3 år
3 år og mareridt
Vores søn på tre år gennemlever nogle meget forfærdelige drømme. Det sker typisk inden han er i den helt dybe søvn.
Oftes kommer det til udtryk ved at han græder og skriger i en mellemting mellem angst og vrede, hvor vi ikke kan komme i kontakt med ham. Han slår vidt omkring sig og ønsker ikke at blive trøstet. Han kan også fortælle om ting der gør ham bange, f.eks. at der sidder noget på loftet.
Vi har besluttet at fjerne alle "uhyggelige" film og bøger, og undgår at tale om "farlige" ting, da hans fantasi kan tage ham langt omkring og til steder vi ikke kan forudse.
Når han oplever et mareridt holder vi ham (hvis muligt), trøster ham og fortæller ham, at vi passer godt på ham.
Han har kun haft mareridt efter han er stoppet med at bruge sut, som i øvrigt har været fuldstændigt problemfrit, og han spørger aldrig efter sutten.
Han er ellers velfungerende i børnehaven og i hjemmet.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe ham? Er det en fase, som vi kan gøre lettere for ham?