Brev:
Vugges og gåés i søvn
25. april 2010
Alder:
4 mdr.
Vugges og gåés i søvn
Hej Helen.
Tusind tak for en fantastisk brevkasse som vi har haft meget glæde af:o)
Dog mangler vi et godt råd til hvordan vi får vores lille guldklump til at sove. Vi har købt din nye bog - hvor vi fik input bl.a. omkring for tidlig fødte, men ikke lige i forhold til hvad og hvordan vi klarer vores lille "krise".
Vores dreng er 4 måneder og fantastisk. Han trives og er lige som han skal:o) Vores problem er bare han skal gåes/vugges/hoppes i søvn hver gang han skal sove- dag som aften, barnevogn som seng!!
Han er født 3 1/2 uge for tidligt, og den første uge efter han var født tilbragte vi på sygehuset da han fik gulsot + sonde-ernæring. De første 2-3 måneder har han haft mave-problemer og det eneste som kunne trøste ham var at ligge i vores arme og blive vugget/hoppet med (kraftigt).
Han har derfor aldrig lært at falde i søvn selv.
Han har en god rytme med både lange og korte lurer i løbet af dagen- og sover flot om natten, hvor han kun får mad en enkelt gang. Vi har snakket med vores sundhedsplejerske om den dårlige vane- og hun har anbefalet at vi tager barnevognen ind og putter/hopper med ham der, for at få ham væk fra armen- for så at løfte ham i seng senere. Han sover i hans egen seng- hvor han føler sig tryg (han kan sagtens ligge og pludre og kigge sig nysgerrigt omkring).
Når vi får lagt ham i barnevognen- begynder han at græde, og når barnevognen begynder at hoppe på 2 hjul - ikke bare køre, men hoppe holder han op og falder i søvn efter 10-30 minutters intenst motion til mor og far. Dog holder han ind i mellem ikke med at græde før han kommer op til os. Vi tager ham altid når han er træt- dvs gnider sig i øjnene/næsen eller har klarer røde øjne og pyller.
Inden vi forsøgte os med barnevognen - prøvede vi sengen af, men det var lige som om han ikke vidste hvad han skulle der! Vi har indført gode putte ritualer (syns vi selv:o)), med nattøj, ren ble, hans sut (han bruger ellers ikke sut), sutteklud og sige godnat til vinduet mens vi ruller for, som vi gentager hver aften når han skal sove. Han virker bedst tilpas når han bliver svøbt. Han har ikke behov for at blive "drukket i søvn" i et måltid, hverken i dag eller aften timerne for at kunne falde i søvn.
Han får ca. 4-5 powernaps af 45-60 min. + en lang formiddags lur (3 timer) i løbet af dagen. Om aften bliver han puttet mellem 19.30-20.30, hvor efter han vågner ved 03 tiden - spiser og falder med det samme i søvn, og vågner igen ved 6-tiden. Vi klager bestemt ikke. Vi gør meget ud af at hygge og lege med ham, men han er også dygtig til at ligge selv.
Hvad tænker du vi kan forsøge os med? og hvis vi forsætter med barnevognen i stuen, skal vi så tage ham op når han græder (tænker det er frustrations gråd over ikke at vide hvad han skal - og ikke "gå ikke gråd") og hvor længe vil denne "afvænning" tage?
Hilsen 4 ømme skulder:o)