Natteravnen

4. januar 2010

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Natteravnen

Kære Helen

Så fik jeg endelig taget mig sammen til at få skrevet til dig.

Vi har en dejlig søn på lidt over 7 uger. Han er relativ nem om dagen, men vi har svært ved, at få ham til at sove om natten.

Der er ikke et egentlig mønster og enkelte nætter (mellem 1 til 2 på en ugen), sover han hele natten fra omkring midnat.

Vi har prøvet at etablere et fast godnat ritual, der starter med amning, herefter bad og til sidst svøber vi ham i hans dyne, og forsøger at vugge ham i søvn. Vi synes ikke, at ritualet med bad har gjort en forskel, men vi har nok ikke forsøgt længe nok? Det blev vist kun til 4-5 aftener i træk med bad hver aften, da han så pludselig faldt i søvn kl. 22 (uden bad) og sov hele natten. Nu kommer han kun i bad hver 2. eller 3. aften, men vi synes ikke badet virker hverken positivt eller negativ på hans nattesøvn.

De nætter hvor han er svær at få til at sove, falder han som regel i søvn mellem 4 og 6 om morgenen. I den sidste vågne time virker han meget overtræt og falder ofte ...

Annonce

... i søvn efter lang tids gråd eller ved mit bryst. På dette tidspunkt har han ofte været vågen mellem 4 til 6 timer i træk, hvilket jeg synes virker meget længe for et barn på 7 uger.

Vores sundhedsplejerske (en belgisk jordmoder) siger, at vi blot skal ligge ham i seng, og han må græde i op til 10 til 15 min, inden vi tager ham op og trøster ham – for så at lægge ham tilbage igen. Jeg synes, det er alt for længe for et så lille barn at græde uden rigtig trøst, så det har vi ikke prøvet. Vores læge siger, at han på et tidspunkt vil vokse fra natteroderiet, og vi bare skal vente og se tiden an.

Om dagen og aftenen er han nem at få til at sove, og når han virker træt, svøber vi ham i hans dyne, vugger ham i armene og han sover i løbet af 5 minutter.

Mit spørgsmål er så selvfølgelig: kan vi gøre noget for at få ham til at sove om natten? Eller skal vi bare væbne os med tålmodighed, som lægen siger? Hvornår kan man prøve at etablere en ”søvnrytme” både om dagen og om natten?

Mange hilsner
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.