Brev:
Natteravnen
4. januar 2010
Alder:
2 mdr.
Natteravnen
Kære Helen
Så fik jeg endelig taget mig sammen til at få skrevet til dig.
Vi har en dejlig søn på lidt over 7 uger. Han er relativ nem om dagen, men vi har svært ved, at få ham til at sove om natten.
Der er ikke et egentlig mønster og enkelte nætter (mellem 1 til 2 på en ugen), sover han hele natten fra omkring midnat.
Vi har prøvet at etablere et fast godnat ritual, der starter med amning, herefter bad og til sidst svøber vi ham i hans dyne, og forsøger at vugge ham i søvn. Vi synes ikke, at ritualet med bad har gjort en forskel, men vi har nok ikke forsøgt længe nok? Det blev vist kun til 4-5 aftener i træk med bad hver aften, da han så pludselig faldt i søvn kl. 22 (uden bad) og sov hele natten. Nu kommer han kun i bad hver 2. eller 3. aften, men vi synes ikke badet virker hverken positivt eller negativ på hans nattesøvn.
De nætter hvor han er svær at få til at sove, falder han som regel i søvn mellem 4 og 6 om morgenen. I den sidste vågne time virker han meget overtræt og falder ofte i søvn efter lang tids gråd eller ved mit bryst. På dette tidspunkt har han ofte været vågen mellem 4 til 6 timer i træk, hvilket jeg synes virker meget længe for et barn på 7 uger.
Vores sundhedsplejerske (en belgisk jordmoder) siger, at vi blot skal ligge ham i seng, og han må græde i op til 10 til 15 min, inden vi tager ham op og trøster ham – for så at lægge ham tilbage igen. Jeg synes, det er alt for længe for et så lille barn at græde uden rigtig trøst, så det har vi ikke prøvet. Vores læge siger, at han på et tidspunkt vil vokse fra natteroderiet, og vi bare skal vente og se tiden an.
Om dagen og aftenen er han nem at få til at sove, og når han virker træt, svøber vi ham i hans dyne, vugger ham i armene og han sover i løbet af 5 minutter.
Mit spørgsmål er så selvfølgelig: kan vi gøre noget for at få ham til at sove om natten? Eller skal vi bare væbne os med tålmodighed, som lægen siger? Hvornår kan man prøve at etablere en ”søvnrytme” både om dagen og om natten?
Mange hilsner
Mette