Aftenputning - 11 mdr.

23. november 2009

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Aftenputning - 11 mdr.

Kære Helen

Tusind tak for dine andre svar, men jeg er lige nødt til at spørge dig om noget igen.

Min datter har tidligere været MEGET længe om at tage skemad/mad til sig, og jeg har ammet 100 % til hun var 8-9 mdr før det første "rigtige" hele måltid gled ned.

Nu ser hendes dagsplan således ud (10 mdr, næsten 11):

6-7: ammes sover videre
8-9: op
9.30: grød med frugtmos
11.30: 1/4-1/2 skive rugbrød med leverpostej + grønt
12-14: sove i barnevogn
14.30: frugtmos, eller bolle el lign
16.30 nogen gange amning
17.30: aftensmad, vores mad, ca 1 kart el lign med sovs og kød og grønt
19: bad
19.30-20-00 ammes i søvn
23-24 ammes

Nogle nætter spiser hun stadig en del mere en her. Jeg er igang med at putte hende på sit eeget værelse, men det går mildest talt ikke for godt. Efter 1.5 time giver jeg som regel op, når hun er totalt opløst og ulykkelig. Jeg ammer hende på værelset og prøver at flytte hende over i sin seng, men hun bliver så ked af det. Hvis jeg putter hende, rejser hun sig op, og hvis jeg går skriger hun helt vildt.

Hun er for det meste nem at putte om dagen, hun er lige begyndt kun at have én lur. Men som regel kan jeg lægge hende i barnevognen, og så sover hun hurtigt eller jeg kører lige et par meter.

Mit store problem er, at hun ikke vil falde i søvn selv uden brystet heller ikke når hun vågner om natten. Jeg har forsøgt at give hende en substitut men hun bliver rasende og jeg kan kun berolige hende med brystet igen, i hvert fald kl 3 om natten :-)

Jeg vil gerne lære at putte hende i hendes egen seng og så hun kan sove der også, hun ...

Annonce

... ender jo altid hos mig og derfor også i nærheden af brystet. Jeg har læst om andre, der går rundt med barnet om natten for at stoppe amning, men jeg har prøvet, og det er så hårdt. Efter 3 dage uden søvn gav jeg op. Jeg er meget alene om hende, hun er aldrig blevet passet eller noget, så det er nok også derfor, at jeg tit giver efter, da jeg ved, agt jeg skal kunne holde til næste dag også.

Jeg tænker, at ligesom med maden, så kom det bare langsomt, at hun ville spise og måske (mit håb) kan hun lige pludselig sove uden mig også. Nogle nætter sover hun fint uden at spise, det er faktisk mest, hvis der er noget.. Altså hvis hun har været meget ulykkelig eller lign eller en tand eller lign, så kan jeg mærke hun søger mig mere.

Om natten tager hun ofte ud efter mig og mærker om jeg er der, og sover så videre.

Nogen gange får hun frokost inden luren andre gange efter, alt efter hvor hutigt hun blir træt.

Hun skal starte i vuggestue om 7 uger og det har jeg det rigtig rigtig svært med, jeg føler det som et svigt, men jeg klynger mig til troen på, at hun sikkert synes det bliver skægt.

Mit spørgsmål er egentlig, hvordan eller hvornår jeg skal putte hende i hendes seng, når det ikke virker at stå ved hende eller sidde og holde på hende. Hun rejser sig og hopper eller skriger fuldstændig vildt. Vi synger, læser bøger, hører musik osv inden hun skal sove og hvis jeg bare ammer hende i vores seng passer tiden 20 med at hun falder i søvn og det har jeg så prøvet at kopiere.

Håber du kan hjælpe mig.

Mange hilsner fra

Maria

Ps hun bruger ikke sut eller tager flaske.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.