Brev:
Problemer med putning dag og aften (indenfor)
28. september 2009
Alder:
3 mdr.
Problemer med putning dag og aften (indenfor)
Hej Helen
Da jeg tidligere har haft god gavn af dine svar, ja så er jeg her igen:-)
Vi er efterhånden ved at være lidt frustrerede herhjemme da vi har så enormt svært ved at få vores søn på nu 3 mdr til at sove indenfor om dagen og ved at ligge ham i seng om aftenen.
Jeg forsøger at give ham 3 lure dagligt som du også anbefaler men det er hver gang i barnevognen. Det er som sådan også ok, men jeg ville så gerne at jeg også havde muligheden for at ligge ham til at sove herinden for i liften engang imellem f.eks. hvis vejret er enormt dårligt eller hvis vi er et sted hvor det måske ikke lige er til at ligge ham ud i barnevognen.
Jeg kan ikke bare ligge ham ud i barnevognen og så sover han - vi skal gå nogle gange bare lige 5 fem andre gange længere tid. Ofte skal jeg ud flere gange for lige at trille den lidt igen hvis han vågner op.
Vi putter ham altid med en stofble og sutteklud og sut og siger godnat emil kan du sove godt.
Jeg synes at jeg er opmærksom på træthedstegn og forsøger at ligge ham når han viser dem.
Det der sker når vi ligger ham i liften er enten at han begynder at græde med det samme - eller kort efter. Før har vi kunnet vugge ham i søvn med liften på knæene men det virker ikke mere. Det eneste der har virket de sidste par uger er hvis vi svinger liften frem og tilbage - men det kan vi altså ikke holde til - det er for tungt.
Om aftenen giver jeg ham noget at spise som det sidste inden han skal i seng - sidder i soveværelset hvor der er dæmpet belysning. Tidspunktet er forskelligt - det afhænger lidt af hvornår han er vågnet fra den sidste lur? Nogle gange falder han hen ved brystet og nogle gange kan jeg så ligge ham i liften uden han vågner op men ofte så vågner han op og begynder at græde. Det intensiveres så og jeg synes vi prøver alt men det eneste der har fået ham til at sove er ved at give ham noget at spise igen (og han er ellers blevet fodret godt af inden) eller nogle gange ved at tænde føntørren.......
Vi tænkte en overgang om det var fordi han ikke blev mæt nok og det viste sig at han heller ikke havde taget det på han skulle så derfor er jeg begyndt at amme fra begge bryster i et måltid. Vi har også prøvet at sørge for at han var vågen (da det vel er det mest optimale) når vi lagde ham, men det endte også galt.
Jeg skriver til dig for at høre om du har nogle gode forslag til hvordan vi nemmere kan få ham til at sove. Det er så opslidende at han skal græde/skrige hver aften. Jeg ville så gerne væk fra alle de der ting som føntørre og amme ham i søvn for det er jo en dårlig vane og give ham..... Kan det virkelig være fordi han stadig er sulten når det er det eneste der virker når han virkelig er ked af det eller kan det også bare være fordi det er en trøst?
Hvordan lærer vi ham selv at falde i søvn både om dagen og om aftenen? Hvor længe kan man lade ham ligge og græde? Det skal siges at når han først er gået igang med at græde sådan for alvor så hjælper hverken sut, at tage ham op.......
Hvornår bør man begynde at prøve og putte dem på nogenlunde samme tidspunkt hver aften?
Hvornår kan man i øvrigt forvente at der begynder at komme en rytme og hvor mange gange er det normalt at de spiser om natten?
Puha det var mange spg på en gang.
Håber jeg fik mig forklaret godt nok.
Med venlig hilsen
E´s mor