Brev:
Manglende middagssøvn
14. september 2009
Alder:
19 mdr.
Manglende middagssøvn
Hej Helen
1000 tak for svar omkring ammestop for over et år siden - gode råd og støtte - selvom det endte med at min datter sagde definitivt stop! Men dejligt at få at vide at jeg havde gjort det godt med de begrænsninger som suttebrikkerne havde givet:)
Har haft en lang "problemfri" periode, men nu har jeg igen et spørgsmål. Min datter er nu 19 måneder, og har igennem den sidste måneds tid ikke sovet til middag - hverken i vuggestuen eller hjemme. Hun ligger og hviler i en times tid, hvor hun tilsynesladende hygger sig - ligger og snakker og putter med sin elskede puttedukke.
I vuggestuen er de begyndt at putte hende som den sidste, men hun sover ikke. Hun ligger i barnevogn derhenne.
Hjemme putter vi hende i hendes seng.
Hun virker træt, når hun bliver lagt
Efter ca en times hvil, vil hun op. Herhjemme råber hun på mor el. far - og siger "OP- NEJ SOVE. LEGE". Efter at have hvilet virker hun frisk og oplagt.
Det er det samme mønster i vuggestuen, hvor de også tager hende op efter ca en time. De har snakket om at prøve at putte hende på en madras på gulvet sammen med de store børn for at se om det gør en forskel. Hun er en lang pige og kan snart ikke være i vognen længere - og hun bryder sig heller ikke om at være i sele.
Problemet opstår ved 16-tiden, hvor hun efterhånden er meget træt og pyldret. Så ulvetimen efter vuggetstue er ikke altid lige hyggelig - og hun er ofte næsten for træt til at spise aftensmad, selvom vi spiser ved 17.15-17-30-tiden.
Hun kommer i seng ved 19-tiden og falder for det meste hurtigt i søvn hurtigt og uden problemer. Nogle gange ligger hun en halv times tid og hygger inden hun falder i søvn.
Hun sover typisk til 7- 7.30-tiden -og det er jo dejligt, da vi ikke skal møde meget tidligt på job (jeg underviser og har ingen tidlige morgentimer - og far er studerende).
På det sidste er hun begyndt at vågne og være meget ulykkelig et par timer efter hun er faldet i søvn - nogle gange midt om natten. Vi tager hende op og vugger hende og taler beroligende til hende og putter hende igen. Det plejer at virke.
Går ud fra at hun drømmer.
Mine spørgsmål lyder:
Er det for tidligt at slippe middagsluren?
Får hun nok søvn?
Hvad kan vi evt gøre for at ændre hendes søvnmønster? - kunne være rart hvis hun bare kunne sove en time midt på dagen. Hvis hun en sjælden gang er vågnet tidligt om morgenen, kan hun stadig ikke sove til middag.
Mange hilsner fra Tina