Brev:
Vågner hele tiden - 10 mdr.
12. august 2009
Alder:
10 mdr.
Vågner hele tiden - 10 mdr.
Hej Helen
Vores datter er nu 10 måneder, og har aldrig været så god til at sove om natten, men her på det sidste er det gået fra slemt til værre.
Jeg er stoppet med at amme hende om natten. Hun bliver kun ammet en gang i døgnet inden hun skal sove. Nogen gange falder hun i søvn ved brystet, andre gange vugger jeg hende lidt, inden jeg ligger hende havlsovende i seng. Det går fint med at lægge hende, men hun sover aldrig ret længe af gangen.
Lige for tiden sover hun kun 1-3 timer ad gangen. Hun vågner og græder, og vi går ind til hende, ofte har hun rejst sig op, halvsovende. Vi prøver først at få hende til at sove videre uden at tage hende op (vi tænder for hårtørren, som har en meget søvndyssende virkening på hende) Nogen gange er det ikke nok, så tager vi hende op og vugger hende til hun er faldet til ro, og lægger hende så tilbage halv- eller helsovende. Hun tager gerne et stræk på tre timer, men vågner derefter ca hver time. (sådan har det været den sidte måned, efter vi begyndte at trappe ned på natamningerne, før det vågnede hun kun 2-3 gange).
Det går bedre med at sove om dagen, hun sover ca tre kvarter til formiddag og ca halvanden time om eftermiddagen.
Hendes dag ser ca sådan ud:
7.30 står vi op
8-8.30: mogenmad
9.30-10: lægges til formiddags lur
ca kl. 11: lidt formiddagsmad
ca kl13: frokost
14.30: eftermiddagslur
16: eftermiddagsmad
18-18.30: aftensmad
18.39-19: bad
19: leg
19.30: børte tænder, bryst og puttes
Er der noget vi kan gøre for at få hende til at sove længere ad gangen?
Venlig hilsen
Nynne