Brev:
Hvordan kommer vi tilbage til den gode rutine ...?
11. april 2009
Alder:
2 år, 8 mdr.
Hvordan kommer vi tilbage til den gode rutine ...?
Hej Helen,
Så er jeg tilbage med andnu et spørgsmål vedr. sovevaner:
Vores søn, Christoffer, er nu nået til at han kun en gang imellem sover middagslur. Jeg syntes, at han (igen) er blevet nemmere at putte når han ikke har sovet middagslur, men det ændrer jo ikke på at han bare en gang imellem HAR brug for en lille lur i løbet af dagen, og det er selvf. fint.
Men: Vores rigtig gode putteritual er gået fløjten i den tid det tog at overbevise omverdenen om at han måske ikke partout SKULLE have en lur i løbet af dagen... koste hvad det ville.
Før i tiden læste vi 1-2 historier for ham, sang lidt og sagde så godnat og gik, hvorefter han selv faldt i søvn. Men DET duer ikke længere. Vi SKAL blive der indtil han sover, hvilket - til tider, især når han har sovet middag - kan tage op til halvanden time - så han sover ca. 21.30.
Det er virkelig frustrerende, at man skal sidde deroppe og bare vente på, at han sover - navnlig fordi han egentlig ikke "bruger os" til noget andet end at vi skal sidde dér og være stille. Vi har prøvet natlys og med at gå ind i vores soveværelse lige ved siden af, men det er ikke godt nok. Han kravler bare ud af sengen og vil så ikke tilbage.
Jeg håber, virkelig du kan komme med nogle gode råd (nogen i vores omgangskreds siger, at vi må arbejde os tilbage til "de gode gamle tider" ved bare at lade ham stå ved lågen ved trappen og græde - hvis det er dét der skal til; men selvom jeg da ellers syntes vi i hverdagen er gode til at sætte grænser og sige "Nej", så føles det bare ikke som om, at det er dét, der er brug for hér.....??????). Men jeg må indrømme at 2 måneder (eller mere er det vist nok) med et så langt putteritual efterhånden er ved at være hårdt.