Brev:
Vil pludselig ikke falde i søvn selv
10. januar 2009
Alder:
2 år, 8 mdr.
Vil pludselig ikke falde i søvn selv
Hej Helen
Jeg skriver til dig fordi vi pludselig er løbet ind i et problem. Vores datter på 2 1/2 år vil pludselig ikke falde i søvn selv. Det skal lige siges at vores datter altid har været rigtig god til at sove og sov igennem allerede fra hun var 5 md gammel. Hun har aldrig brokket sig når hun skulle sove og vi har også altid vægtet at det skulle gøres til noget rart og trygt.
Problemerne startede i slutningen af juleferien. Vi tænkte at det ville løse sig efter vi kom i hverdag igen, men det er stadig det samme.
Vi har prøvet alt! Puttet hende i hendes eget værelse, lavet hyggebelysning, læst godnat historie osv. men hun går helt i panik hvis vi går ud. Vi har prøvet "godnat og sov godt metoden" med at gå ind til hende hver 5. min og putte og trøste og så gå ud igen. Men hun er meget stædig og kan blive ved hele natten (det længste vi har prøvet er dog 2 timer, men det er også tortur, både for hende og os). Så ender det med at vi enten skal sidde på en stol ved siden af hendes seng og nusse hende på armen eller ligge med hende i vores seng indtil hun falder i søvn, og et kan godt tage op til en time:-( Falder hun i søvn i vores seng bærer vi hende ind til sig selv når vi skal sove.
Det er ved at tage pusten fra os! Jeg er højgravid og skal føde om 2 md. og vi er ved at lave nyt badeværelse. Disse ting kan sagtens spille ind på det samt, at hun nu kommer og siger når hun vil lave på potten! Så der sker en masse både med hende og omkring hende i øjeblikket. Kan huske da hun var ved at lære at gå, der havde vi også en periode på 1 1/2 mdr hvor hun havde problemer med at falde i søvn.
Nu er mit spørgsmål så, Mon det bare er fordi hun lige nu har brug for ekstra tryghed og det blot er en periode der går over af sig selv (gerne inden fødslen)?
Eller skal man tage skrappere midler i brug, for at det ikke bliver en vane for hende, som vi skal døjes med når den lille kommer?
Hvad foreslår du?
Hilsen
Mette