Vil pludselig ikke falde i søvn selv

10. januar 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Vil pludselig ikke falde i søvn selv

Hej Helen

Jeg skriver til dig fordi vi pludselig er løbet ind i et problem. Vores datter på 2 1/2 år vil pludselig ikke falde i søvn selv. Det skal lige siges at vores datter altid har været rigtig god til at sove og sov igennem allerede fra hun var 5 md gammel. Hun har aldrig brokket sig når hun skulle sove og vi har også altid vægtet at det skulle gøres til noget rart og trygt.

Problemerne startede i slutningen af juleferien. Vi tænkte at det ville løse sig efter vi kom i hverdag igen, men det er stadig det samme.

Vi har prøvet alt! Puttet hende i hendes eget værelse, lavet hyggebelysning, læst godnat historie osv. men hun går helt i panik hvis vi går ud. Vi har prøvet "godnat og sov godt metoden" med at gå ind til hende hver 5. min og putte og trøste og så gå ud igen. Men hun er meget stædig og kan blive ved hele natten (det længste vi har prøvet er dog 2 timer, men det er også tortur, både for hende og os). Så ender det med at vi enten skal sidde på ...

Annonce

... en stol ved siden af hendes seng og nusse hende på armen eller ligge med hende i vores seng indtil hun falder i søvn, og et kan godt tage op til en time:-( Falder hun i søvn i vores seng bærer vi hende ind til sig selv når vi skal sove.

Det er ved at tage pusten fra os! Jeg er højgravid og skal føde om 2 md. og vi er ved at lave nyt badeværelse. Disse ting kan sagtens spille ind på det samt, at hun nu kommer og siger når hun vil lave på potten! Så der sker en masse både med hende og omkring hende i øjeblikket. Kan huske da hun var ved at lære at gå, der havde vi også en periode på 1 1/2 mdr hvor hun havde problemer med at falde i søvn.

Nu er mit spørgsmål så, Mon det bare er fordi hun lige nu har brug for ekstra tryghed og det blot er en periode der går over af sig selv (gerne inden fødslen)?
Eller skal man tage skrappere midler i brug, for at det ikke bliver en vane for hende, som vi skal døjes med når den lille kommer?

Hvad foreslår du?

Hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor