Brev:
Vores dreng vil ikke sove
19. august 2008
Alder:
2 år
Vores dreng vil ikke sove
Hej Helen
Jeg skriver til dig, fordi vi desværre ”igen” har svært ved at få vores dreng på snart 24 måneder til sove, når vi lægger ham om aftenen. I store perioder har det fungeret fint, men i forbindelse med bl.a. mellemørebetændelse og anden sygdom har vi haft nogle ”tilbagefald” til ikke at ville sove. Oftest har vi relativt hurtigt fået ham tilbage i en god soverytme – typisk efter 3-5 dage, hvor vi løbende har kigget ind til ham efter 3-5 minuter, sålænge han har grædt.
Denne gang er det ikke helt så let, da han er stor nok til at kravle ud af sengen, når han gør sig umage – og det gør han, når han er vred. Rent faktisk er vi der, hvor vi havde tænkt os at fjerne sengegitteret. Lige nu tør vi derfor ikke gøre som tidligere og lade ham være alene, når han er ked af det og/eller vred. Årsagen denne gang er givetvis, at han er startet i en ny vuggestue for 2½ uge siden. Han har reageret på skiftet, men synes dog hurtigt at være faldet til. Det virker som om, at han er ok og tryg med vuggestuen nu.
Når vi lægger ham, har vi en fast rutine med først at læse nogle bøger, og herefter synge et par sange. Det plejer som nævnt at være tilstrækkeligt, men ikke denne gang. Vi har prøvet følgende, uden at være særlig begejstret for nogle af alternativerne:
1) Èn af os bliver hos ham ved sengen, og snakker, læser og synger, for at få ham til at falde til ro. Det er endnu ikke lykkedes, da han bliver meget vred (og højlydt) og kan holde ved i timevis. Ind til videre har vi givet op, og ladet ham sove i vores seng – vel vidende, at vi belønner ham for hans indsats, og at han givet vis heller ikke vil falde i søvn her, hvis det bliver en fast løsning.
2) Vi lader ham komme op efter et stykke tid, hvorefter han bevæger sig rundt, som om han er fuldt udsovet. Vi prøver så at lægge ham på et senere tidspunkt, hvilket nogle gange lykkes efter et par forsøg. Andre gange ender det i alternativ 1. Konsekvensen er, at klokken let nærmer sig midnat før han sover.
Vi hører meget gerne dine kommentarer til ovenstående, og håber, at du kan bidrage med et tredje og bedre alternativ.
Mange hilsner
En rådvild far