Vores dreng vil ikke sove

19. august 2008

Kategori:
Alder:
2 år

Vores dreng vil ikke sove

Hej Helen

Jeg skriver til dig, fordi vi desværre ”igen” har svært ved at få vores dreng på snart 24 måneder til sove, når vi lægger ham om aftenen. I store perioder har det fungeret fint, men i forbindelse med bl.a. mellemørebetændelse og anden sygdom har vi haft nogle ”tilbagefald” til ikke at ville sove. Oftest har vi relativt hurtigt fået ham tilbage i en god soverytme – typisk efter 3-5 dage, hvor vi løbende har kigget ind til ham efter 3-5 minuter, sålænge han har grædt.

Denne gang er det ikke helt så let, da han er stor nok til at kravle ud af sengen, når han gør sig umage – og det gør han, når han er vred. Rent faktisk er vi der, hvor vi havde tænkt os at fjerne sengegitteret. Lige nu tør vi derfor ikke gøre som tidligere og lade ham være alene, når han er ked af det og/eller vred. Årsagen denne gang er givetvis, at han er startet i en ny vuggestue for 2½ uge siden. Han har reageret på skiftet, men synes dog hurtigt at være faldet til. Det virker som om, at han er ok og tryg med vuggestuen nu.

Når vi lægger ham, har vi en fast rutine med ...

Annonce

... først at læse nogle bøger, og herefter synge et par sange. Det plejer som nævnt at være tilstrækkeligt, men ikke denne gang. Vi har prøvet følgende, uden at være særlig begejstret for nogle af alternativerne:

1) Èn af os bliver hos ham ved sengen, og snakker, læser og synger, for at få ham til at falde til ro. Det er endnu ikke lykkedes, da han bliver meget vred (og højlydt) og kan holde ved i timevis. Ind til videre har vi givet op, og ladet ham sove i vores seng – vel vidende, at vi belønner ham for hans indsats, og at han givet vis heller ikke vil falde i søvn her, hvis det bliver en fast løsning.

2) Vi lader ham komme op efter et stykke tid, hvorefter han bevæger sig rundt, som om han er fuldt udsovet. Vi prøver så at lægge ham på et senere tidspunkt, hvilket nogle gange lykkes efter et par forsøg. Andre gange ender det i alternativ 1. Konsekvensen er, at klokken let nærmer sig midnat før han sover.

Vi hører meget gerne dine kommentarer til ovenstående, og håber, at du kan bidrage med et tredje og bedre alternativ.

Mange hilsner
En rådvild far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet