Udfordringer med at smide bleen

13. oktober 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Udfordringer med at smide bleen

Hej Helen,

Det er længe siden jeg sidst har haft brug for dine råd og tanker, så først lige en kort opdatering på mit barn.

Min yngste er nu 2,5 år, han er rigtig godt med udviklingsmæssigt, han taler, leger, spiser og sover godt.

I juleferien smed hans storebror bleen og det har været en meget interessant proces for ham og i den efterfølgende periode gik han ofte på toilettet (med ble på). Derfor valgte vi i sommerferien at prøve at tage bleen af ham, det gik rigtig godt og efter tre ugers sommerferie havde han meget få uheld. Han nåede at smide bleen både til lur og nat i denne korte periode (udelukkende fordi hans bleer var tørre når han stod op).

Da han kommer tilbage til vuggestuen skal han starte op uden sin storebror (for første gang går de i hvert sit hus) og det blev han tydeligt påvirket af. Derfor havde han en stor stigning antal af uheld.
Vi har snakket med vuggestuen her om og set tiden an. Efter to-tre uger uden storebror i vuggestuen, var han igen glad for at blive afleveret og havde fundet nogle nye legekammerater. Endda også en der var i proces med at blive renlig.

Nu er det knap 10 uger siden han startede op efter sommerferien, og jeg synes det er helt okay at han har haft en stigning i uheld i forbindelse med hans helt nye hverdag. Udfordringen er at vi endnu ikke har set et fald i antal uheld - næsten nærmere en stigning.

Han har nu 2-4 uheld i vuggestuen og 0-2 uheld hjemme (ofte et af dem om natten - og her skal det siges at vi selv kan gøre en indsats, det har ikke tidligere været nødvendigt at have ham oppe om natten og tisse, men han sover 19-6-30, så det er jo fair nok hvis han har behov for at tisse en gang om natten i en periode).

Vuggestuen har nu italesat at de gerne vil have at han får bleen på igen. Jeg blev rigtig ked af det da jeg fik beskeden, da jeg selv synes det er et nederlag for ham. Han har været så stolt over at han ikke gik med ble og har sagt ofte at han var blevet en stor dreng.

De ...

Annonce

... fortæller de ser han bliver meget ked af det når han har uheld, at han gør sig selv mere lille/baby - deres reaktion kommer fordi han ikke selv vil hjælpe med at tage tøj på og derfor bekymre det dem om det "spreder sig" og kommer til at gå ud over hans selvværd.

Vuggestuen nævner også at det kan være muligt at snakke med lægen om det da der jo også kan være nogle psykologiske ting der gør det svært (de nævner det ikke som en konkret ting, mere pædagogen "tømte" bare hovedet for ideer, da hun godt kunne mærke jeg ikke var begejstret for at give ham ble på.)

Det er virkelig en frygtelig besked at få som mor - og det gør ondt at skrive.
Jeg har sagt jeg er nød til at snakke med min mand inden jeg svarer - jeg ville også gerne have snakket med hans sundhedsplejerske, men hun er selvfølgelig på ferie.

Nu ved jeg slet ikke hvad jeg skal gøre. Som jeg ser det er der nogle forskellige løsninger:

1: Følge vuggestuens anbefaling. De anbefaler en Up-and-Go ble så han kan fortsætte med at få på toilet, men på den måde ikke har nogen uheld

2: Delvist følge vuggestuen, give ham ble på i vuggestuen men ikke der hjemme

3: Bleen på når han er udenfor. Jeg tænker det bliver endnu mere svært at mærke når man er ude og der er koldt.

4: Vi har mulighed for at give ham en uge hjemme med os, hvor der kan være ekstra ro og tid til at øve. Vi ville i såfald starte med at give ham 2-3hyggedage uden tøj på, da det er der hvor han er bedst til at nå på toilettet.

For efterfølgende at øve at have bukser på, øve at lege ude i haven og nå ind på toilettet. Til sidst give ham nogle korte opstartsdage i ugen efter, så han måske kan få nogle flere succesfyldte dage.

Jeg bekymre mig for om han falder tilbage i samme rytme som han er i nu, når han kommer tilbage. Jeg ville blive frygtelig ked af det, hvis han føler han fejler igen når han kommer tilbage.

5: Belønning ved hjælp af klistermærker

Jeg håber du vil give mig dine tanker, store som små.

Med venlig hilsen
K

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet