Problemer med renlighed hos 3-årig

9. februar 2019

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

Problemer med renlighed hos 3-årig

Kære Helen.

Jeg skriver ang. problemer med at få min datter renlig, for det er gået i hårdknude for os.

I slutningen af november kom hun selv og bad om at få bleen af, i starten var der en del uheld, men det blev mindre og mindre. I starten af januar var der en hel uge uden uheld, men så begyndte det at vende igen og nu er der uheld 2-5 gange om dagen.

Hun tisser meget sjældent i bukserne, men al afføring ender i underbukserne. Hun har før fint kunne mærke og gå på toilettet når hun skulle have afføring, men nu kommer hun først når det er sket. I børnehaven fortæller de at det virker som om at hun er så optaget af hvad hun laver at det først er i sidste øjeblik at hun løber mod toilettet. Herhjemme er det lidt det samme, men det er som om at hun ikke vil på toilettet når vi spørger hende.

Vi kan ofte godt fornemme når der er noget på vej, for hun går og prutter og vi spørger om hun skal på toilettet og det siger hun nej til. Andre gange siger jeg ”nu går vi på toilettet” og hun sidder på toilettet og tisser og siger ”så er jeg færdig”, jeg siger at hun skal prøve at ...

Annonce

... presse, men lige meget hjælper det. Og 5 minutter efter er det i bukserne. Nogle gange er det på vej ud, men vi kan stadig ikke få hende til at sidde på toilettet.

Hun bruger stadig ble om natten, så her kommer det også ofte. Når hun så har lavet i bukserne er det svært at få lov til at skifte underbukserne, hun har ikke lyst eller også har hun travlt med at lege. Det gør ofte ondt bagi når hun bliver vasket, fordi hun er så rød.

Vi er begyndt at blive ret irriterede på hende og har svært ved at skjule vores frustration over at hun igen og igen laver i bukserne og ikke går på toilettet. Jeg har hørt hende sige til sin dukke at nu skal hun ikke lave i bukserne men gå på toilettet. Hun er meget dygtig til at give udtryk for sine følelser, men vi har ikke kunne finde ud af hvad denne her modstand handler om. Måske er det fordi at hun ikke vil have at vi bestemmer, for hun er meget selvstændig og vil helst bestemme. Hun blev storesøster i sommers, men vi troede egentlig hun var ovre ”chokket”.

Jeg glæder mig til at høre dit svar.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder