Næste skridt i pottetræningen?

10. august 2012

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Næste skridt i pottetræningen?

Kære Helen.

Jeg har tidligere skrevet til dig omkring vores dreng og renlighed… Som du foreslog, købte vi en potte og har ladet ham øve sig i at sidde på den, fx inden han skulle i bad. Han fandt hurtigt ud af, at formålet med potten var at tisse på den og syntes, at det var rigtig sjovt – faktisk så spændende, at man kan se, at han nogle gange sidder og presser lidt for at komme til at tisse noget, når han sidder på den, hvorefter han så triumferende rejser sig derfra og stolt peger :o)

Status er nu den, at han typisk siger til, når han får bleen af på puslebordet, hvis han skal tisse – og så kan vi sætte ham på potten, inden vi så pusler videre… Hvis han får lov at gå lidt rundt derhjemme uden ble på, tisser han typisk 3-5 dråber, stopper op og siger, at han tisser, og så henter vi potten, hvor han så kan tisse færdig (nogle gange glipper det selvfølgeligt også, hvis han ...

Annonce

... er meget optaget af noget, men det er ikke så tit). Hvis han har ble på, siger han ikke noget – så tisser han bare, kommenterer det ikke etc. Når han skal lave afføring, sætter han sig på hug et sted, siger nogle gange ”lort” men siger typisk ellers ikke til selv længere – Når man spørger ham direkte ”Er der kommet lort i bleen?”, svarer han ”Nej” (også selvom han lige selv har sagt det) – men det virker mest af alt som om, at det er fordi, at han har forstået, at så er konsekvensen, at han skal ud på puslebordet og skiftes ;o)

Han bliver 2 år i september måned og er derfor stadig ret lille, så hvad er umiddelbart næste skridt herfra for os og hvornår? Jeg tænker, at det ville være dejligt, hvis vi kunne lade ham gå nøgen mest muligt uden ble og dermed træne at nå at komme på potten, inden han tisser, men pga. vejret o.m.a. er det jo ikke altid lige muligt…

Kærlig hilsen
M.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor