Brev:
Næste skridt i pottetræningen?
10. august 2012
Alder:
23 mdr.
Næste skridt i pottetræningen?
Kære Helen.
Jeg har tidligere skrevet til dig omkring vores dreng og renlighed… Som du foreslog, købte vi en potte og har ladet ham øve sig i at sidde på den, fx inden han skulle i bad. Han fandt hurtigt ud af, at formålet med potten var at tisse på den og syntes, at det var rigtig sjovt – faktisk så spændende, at man kan se, at han nogle gange sidder og presser lidt for at komme til at tisse noget, når han sidder på den, hvorefter han så triumferende rejser sig derfra og stolt peger :o)
Status er nu den, at han typisk siger til, når han får bleen af på puslebordet, hvis han skal tisse – og så kan vi sætte ham på potten, inden vi så pusler videre… Hvis han får lov at gå lidt rundt derhjemme uden ble på, tisser han typisk 3-5 dråber, stopper op og siger, at han tisser, og så henter vi potten, hvor han så kan tisse færdig (nogle gange glipper det selvfølgeligt også, hvis han er meget optaget af noget, men det er ikke så tit). Hvis han har ble på, siger han ikke noget – så tisser han bare, kommenterer det ikke etc. Når han skal lave afføring, sætter han sig på hug et sted, siger nogle gange ”lort” men siger typisk ellers ikke til selv længere – Når man spørger ham direkte ”Er der kommet lort i bleen?”, svarer han ”Nej” (også selvom han lige selv har sagt det) – men det virker mest af alt som om, at det er fordi, at han har forstået, at så er konsekvensen, at han skal ud på puslebordet og skiftes ;o)
Han bliver 2 år i september måned og er derfor stadig ret lille, så hvad er umiddelbart næste skridt herfra for os og hvornår? Jeg tænker, at det ville være dejligt, hvis vi kunne lade ham gå nøgen mest muligt uden ble og dermed træne at nå at komme på potten, inden han tisser, men pga. vejret o.m.a. er det jo ikke altid lige muligt…
Kærlig hilsen
M.