Brev:
Renlighed og slik-straf
19. april 2010
Alder:
4 år, 1 mdr.
Renlighed og slik-straf
Hej Helen
Her henover weekenden har vi kørt uden ble, og det er bestemt ikke gået godt. Der har været 4-5 par tissebukser og derudover et antal toiletbesøg, hvor det gik godt per dag. Vi puttede slik i skålen, når det gik godt, men tog et op, når det gik skidt. Jeg fik ret hurtigt dårlig samvittighed, når vi tog slikket, og det kan hun jo nok også fornemme. Er det mig, der er problemet, slingrer jeg for meget i kursen?
Børnehaven mente jo, at hun var stor nok til at få slik-straffen, men hvad nu hvis hun virkelig ikke kan holde sig tør?
Idag har hun haft ble på hele dagen. Jeg kunne ikke bære, at hun skulle rende rundt med våde bukser hele tiden i børnehaven, for hun er jo flov over de våde bukser, og hun ville gerne have ble på. Vi aftalte, at hun stadig skulle forsøge at nå på toilettet, men der var masser af tis i bleen, da jeg hentede hende og hun sagde med det samme, at hun ikke skulle have slik i koppen, for hun havde tisset i bleen. Til det sagde jeg bare, øv det var ærgerligt.
Her i aften nægtede hun at sidde på toilettet. Vi havde en uoverensstemmelse og hun blev meget meget sur. Midt i det hele sagde hun, at hun skulle tisse, og vi nåede det. Det fik mig til at tænke på, at vi tidligere har haft et voldsomt hidsighedsanfald, hvor hun nåede på toilettet midt i det hele. Den gang tog jeg det som et tegn på, at hun sagtens kan kontrollere sit tisseri, men at hun vælger bleen.
Puha, det er svært det her.
Hvor længe skal man holde bleen på, når hun bare tisser et væk, når hun har den på. Hun VIL ikke gå på toilettet, når hun har den på, men hun tisser i bukserne ofte, når hun ikke har den på.
Nu er det begyndt at fylde rigtig meget igen, så jeg håber du kan komme med nogle gode ideer.
Mange hilsner
Signes mor