Brev:
Kan ikke trøstes
8. april 2006
Alder:
22 mdr.
Kan ikke trøstes
Hej Helen
Jeg har en søn på 22 mdr. som er begyndt og få nogle voldsomme raserianfald. Vi taler med ham om det, når det sker " du blir bare så vred... o.lign." Ofte kan han ikke høre noget når det står på, for han skriger bogstavelig talt som en stukken gris...
Han er begyndt at gøre det om natten også. Han vågner og begynder at græde, når jeg kommer ind til ham, sidder han og slår ned i dynen og bliver faktisk vred over at jeg kommer, men hvis jeg prøver at gå skriger han endnu højere.
I nat var det helt galt. Han blev så gal at han tiltede i sengen og slog hovedet. Jeg skyndte mig at tage ham op og han lagde også hovedet ind til mig og armene om halsen, men da jeg satte mig ned med ham blev han stiktosset og vred sig løs fra mig og satte sig på gulvet og skreg.
Jeg forsøgte at tale til ham" du ville ikke sidde ned, du ville ha at mor stod op, jamen så gør vi det" men intet hjalp. Han slog ud efter mig når jeg nærmede mig ham, så tilsidt sagde jeg at hvis han slog mig så gik jeg (fordi jeg troede han ikke ville have mig derinde og for at bryde det).
Da jeg gik (fordi han selvfølelig slog igen) skreg han højere og kom ind til mig i soveværelset. Der stod han så bare og slog ud efter mig hver gang jeg forsøgte at røre ham eller tage ham op. Jeg sagde " jeg kan godt se at du er vred, men du må ikke slå."
Jeg sendte ham ind på sit værelse men han kom igen. Tilsidst skreg han ikke mere men stod bare og kiggede rigtig surt på mig og gik hen og slog mig for så bagefter at trække sig væk igen. Det gjorde han mange gange og helt ærlig så vidste jeg simpelthen ikke hvad jeg skulle gøre. Jeg følte mig virkelig bare afvist på det groveste og det gjorde rigtig rigtig ondt for jeg vil jo bare hjælpe ham.....
Jeg begyndte tilsidst at hyle for jeg var så ked af det og følte mig så magtesløs.
Så stoppede han og kom og ville op hvorefter han aede mig og gav mig "store krammere". Jeg fortalte ham at jeg var ked af det fordi han havde slået mig og han sagde " jaaa, ikke slå, aae." Men jeg tror et eller andet sted at han sagde det for at give mig ret...
Hvad er det der gør at han bliver så vred og bare slår. Jeg mener, hvis han har drømt, må det da være en naturlig reaktion at finde trøst når mor kommer, men i stedet er jeg den onde...
Jeg forstår det simpelthen ikke og jeg føler jeg gør alt hvad jeg kan for ham, men måske er det ikke godt nok.... Det er simpelthen så grim en følelse at have - at føle sig som en dårlig mor.
Jeg kan mærke at det stadig berører mig når jeg sidder her og skriver og det vil jeg rigtig gerne have brudt så vi ikke kommer ind i en ond cirkel hvor jeg føler mig usikker overfor ham.
Jeg har rigtig meget brug for dine visdomsord for jeg er lidt kørt fast i hvorfor han reagere som han gør og hvad jeg kan gøre.
På forhånd tak
og god påske fra en magtesløs og frustreret mor