Brev:
2.5 årig dreng skubber, slår og river i hår
26. januar 2024
Alder:
2 år, 3 mdr.
2.5 årig dreng skubber, slår og river i hår
Hej Helen,
Vi har før draget god nytte af dine svar, så vi forsøger os igen. Vi har også din bog om opdragelse vi har læst. Alligevel ønsker vi at blive gjort klogere på følgende;
Sagen er at vores dreng der nu er knap 2.5 er blevet fysisk overfor andre børn i vuggestuen.
Han er lidt større end gennemsnittet, meget motorisk og fysisk aktiv - skal bruge mere fysisk stimuli og har behov for at bevæge sin krop utroligt meget. Han er sprogligt begyndt at være mere med - der kommer flere ord og små sætninger. Men ikke helt på niveau.
Vi har haft perioder herhjemme, hvor han har bidt og slået. Men det er meget bedre og helt normalt 2.5 årig adfærd. (Han kaster med ting og sparker på ting mm. Men tænker det er “normalt” og vi lærer ham selvfølgelig han ikke må)
Dog ser vi han er lidt mere fysisk (sparker og skubber) ved sin farmor - så her er vi selvfølgelig over ham.
Men vi er nu blevet gjort opmærksomme på at han er begyndt at være fysisk overfor børnene på stuen.
- han river hår
- slår med legetøj
- skubber
- ødelægger deres leg (fx ved at sparke deres tårn af klodser ned)
- sparker til ting
Pædagoger siger han ikke gør det i ond mening. Men at det virker som om han gør det for reaktionen og han bliver enormt ked af det, når det ender med at han bliver tager ud af relationen /legen
Når han fx river en i håret og barnet regere med gråd, står han lidt uforstående men virker stadig lidt positiv over for ar få en reaktion ud af barnet.
Når pædagogerne fortæller ham han ikke må, svarer han må “okay”. Når vi snakker om det herhjemme, siger han også “ah ah’ når vi spørger om det okay at slå, skubbe mm.
De siger også har det bedst når han er i fokus, og forsøger at få fokus på ham, så tit som muligt. Han er enebarn (indtil senere på året, hvor vi får nummer 2) så han er jo vant til at være i fokus.
Jeg er så ked af han får disse episoder i vuggestuen. Og ked af at blive mødt med; “han har haft en svær dag i dag”. For det er en træls spiral for ham. Han bliver ked af det, kommer igen, gør det igen, tilbage til ked af det.
Jeg kan begynde at se han forstår mere - han ved udemærket godt hvad han må og ikke må og står med lumske smil, når han bryder en regel.
Men lige her er det svært, for vi er ikke i vuggestuen.
Hvad kan vi gøre?
(Vi skal flytte til marts og han skal i ny vuggestue - det skræmmer mig og jeg er bange for hans adfærd eskalere. Men jeg har i tankerne at skrive lidt senere ift. konkrete råd ift. skift)
Hilsener herfra