Brev:
4,5 år - vred og ikke blefri
25. august 2021
Alder:
4 år, 6 mdr.
4,5 år - vred og ikke blefri
Hej Helen.
Vores datter på 4,5 år er efterhånden noget af en mundfuld. Ligeså sød, sjov og omsorgsfuld hun kan være, ligeså vred, urimelig og uadreagerende kan hun også blive.
Hun er heldigvis mest en glad pige, men konfliktniveauet er tiltagende. Vi oplever det kun herhjemme - i børnehaven og hos bedsteforældre og lign. sker konflikterne ikke i samme grad.
Desværre fylder udbrudende meget hos os forældre og vi sidder ofte tilbage med en følelse af: “hvad skete der lige der” “hvad gør vi forkert” og en generel tristhed over vores datters vrede.
Konflikterne opstår oftest når vi stiller krav til hende. Fx når vi skal ud ad døren (have tøj på, børste tænder og lign.) men også i situationer, hvor hun ikke får sin vilje. Hun ignorerer os og “hører ikke efter”, og når vi så tager fat i hende efter gentagne verbale forsøg begynder vreden og hun råber og skriger. Hun bliver virkelig vred og har svært ved at bryde ud af det igen. Herefter er det som om hun leder efter en ny konflikt, der kan optrappe situationen. Vi prøver både med tale, at anerkende hun er vred, tage hende ind til os og trøste, men når det ikke virker går vi. Vi siger vi har brug for en pause fordi vi ikke vil råbes af. Ofte bliver hun endnu mere vred og ked af det og løber efter os og siger undskyld. Bagefter ønsker hun dog ikke at tale om situationen - siger bare: “jeg var lidt sur nede i maven” eller “ jeg har også sagt undskyld”.
Det tærer på vores kræfter som forældre og de dage det er værst går vi nærmest bare og venter på/frygter næste ting hun nu bliver vred over.
Jeg er bange for vi ødelægger hende og overser et vigtigt signal - samtidig er jeg også godt klar over, at en del af adfærden er gemt forbundet med det at være 4 år.
Et andet konfliktområde er, at hun ikke vil lave afføring på toilettet, kun i bleen. Hun tisser på toilettet og har gjort det siden januar cirka og sover heller ikke med ble om natten. Hun vil kun lave afføring herhjemme - ikke i børnehave eller hos folk hun ikke kender godt. Hun beder selv om at få ble på, men der går mange dage imellem - i en god periode gør hun hver anden dag, men lige nu går der 3-4 dage imellem og det påvirker også hendes humør, at hun går og holder sig.
Vi spørger sommetider om hun ikke skal have bleen på og lave lort, men hun afviser altid og bliver vred. Jeg synes det er svært hvor meget vi skal blande os, men generelt holder hun sig (i mine øjne) alt for længe. Det gælder også at tisse, hvor vi tit skal tvinge hende til at prøve og så kommer der en stor tissetår. Vi har prøvet at tale med hende om det, men hun vil helst ikke snakke om det. Hver gang hun beder om at få ble på, opfordrer vi til at prøve på toilettet, hvilket næsten hver gang bliver afvist. Hun har været oppe at sidde kortvarigt, men mere er det ikke blevet til.
Vi har lovet hende ALT i vores frustration, men intet virker. Vi har indført, at hun får ble på og står inde på badeværelset og laver afføring, så hun ikke forbinder det med at kunne lege, men noget der foregår på badeværelset for lukket dør. Vi smider lorten i toilettet og skyller den ud efterfølgende - det er dog ikke alle dage hun vil kigge på den. Hun vil gerne have bukser på imens hun laver afføring.
Har du nogle gode råd til at få hende helt blefri? Jeg synes efterhånden det føles helt forkert at have så stor en pige liggende på puslebordet og snart kan hun slet ikke være der længere.
Slutteligt skal det nævnes, at hun blev storesøster for halvanden måned siden, men at disse problemer alle var der inden da. Reaktionerne på lillesøster ser vi ikke længere, men vi er nu tilbage ved de “gamle” konflikter.
På forhånd tak.
Venlig hilsen
en frustreret mor med ondt i hjertet