Hvordan skal vi, på en kærlig måde, sætte grænser for vores 2-årig

4. marts 2021

Kategori:
Alder:
2 år

Hvordan skal vi, på en kærlig måde, sætte grænser for vores 2-årig

Hej Helen,

Vores søn er lige fyldt to år og blevet storebror for en måned siden.
Helt naturligt grundet hans alder søger han grænser. Dette ved f.eks. at hælde vand ud af koppen, mens han kigger på os, kaste med sit legetøj og mange andre situationer dagen igennem. Hans sprog er i rivende udvikling, men han kan ikke udtrykke sig med det endnu. Han slår også - både mor og far, men også lillesøster. Alt dette gjorde han også før, at hun kom til verdenen.

Vi har forsøgt med at anerkende men samtidig sige, at vi ikke vil have, han gør det. F.eks. “Jeg kan godt se, at du bliver vred, men jeg vil ikke have, at du kaster med traktoren”. I starten tilbød jeg også et kram, så han kunne falde ned igen, når raseriet var overstået.

Udfordringen er nu, at når vi pointerer at han ikke skal noget, så intensiveres adfærden bare. Han forsøger at kaste endnu mere og slår ud efter os. Man kan høre at hans vejrtrækning bliver hurtig og ...

Annonce

... overfladisk. Her kan vi ikke få ram til ro og er nødt til at sætte ham op i en højstol med bøjle for at få ham til at stoppe. Ellers slår han, niver og river, så vi slet ikke selv kan eller vil være i det.

Han bliver enten ked af det eller rigtig vred og begynder at skrige i stolen. Men til sidst falder han ned, får sin sut, sin bamse og et kram.

Far og jeg er noget uenige her. Vores målsætning er den samme: vi skal være tydelige omkring, at man ikke kaster med sine ting/hopper i møblerne osv. Men hvor jeg hurtigt giver kram, giver sut og snakker til ham, er min kæreste mere bestemt og hård og ignorerer ham lidt i stolen.

Jeg søger derfor en metode, så vi kan være de tydelige voksne over for ham, uden at det skal være afstraffelse - men også en fælles metode til min kæreste og jeg, så der ikke også opstår en konflikt mellem de voksne :-)

Mange tak. Glæder mig til at høre dit svar.

Hilsen mor
til en sjov men temperamentsfuld 2-årig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine