1 årig med krudt i måsen

9. februar 2021

Kategori:
Alder:
14 mdr.

1 årig med krudt i måsen

Kære Helen,

Jeg har læst med fra din brevkasse længe, men nu er det blevet min tur til at skrive ind:)

Jeg har nogle spørgsmål som jeg håber du kan hjælpe med, min lige kort om min søn:

Vores søn er 1 år og 2 måneder og trives. Han har altid været en krudtugle med seriøst fart på. Han sidder sjældent stille og har travlt med at udforske og undersøge alt hvad der kan udforskes og undersøges;). Han startede i vuggestue tilbage i sep og har stor glæde af at være der. Der er perioder hvor er han er lidt pylret dernede, men det hænger for det meste sammen med frembrud af tænder, tigerspring eller andet. Ellers virker det som om at det har været rigtig godt for ham at der sker lidt mere. Pga Covid nåede vi ikke mødregruppe, babysvøming osv.

Spørgsmål 1: Jeg opfatter min søn som en super kærlig, meget glad og omsorgsfuld dreng. Dog er han meget ivrig. Fx. kan det være en kamp at få lov til at skifte ham og har været det ret længe. Han vil simpelthen ikke ligge stille og vrider sig og skriger. Det er som om han simpelthen ikke gider spilde sin tid på at ligge der og han skal bare videre NU.

Jeg bruger buksebleer nu og kan derfor bedre håndtere denne del. Han er dog begyndt at være lidt "voldsom". Fx når far løfter ham op, har han tendens til at slå hans briller af. Han kan også godt finde på at give mig en lille lussing når jeg render rundt med ham. Han ser aldrig vred ud, når han gør det. Tværdigmod så er han glad og det virker egentlig som om det kommer sig af at han er ivrig og at han prøver at kommunikere? Nå, men jeg har egentlig aldrig spekuleret så meget over det, andet end at vi selvfølgelig altid siger til ham at han ikke må, men at han må 'ae ae'.

Vi har 2 hunde som han også er ret voldsom overfor. Han vil dem så gerne. Han syntes de er så sjove, vil gerne kramme og kysse dem, men han kommer simpelthen til ...

Annonce

... at være for voldsom ved dem. Vi har derfor altid et skarpt øje på ham og dem og sørge for at holde ham væk fra dem og engang imellem sætte os ned sammen med ham og hundene og 'ae ae', for at lære ham det.

Jeg har altid tænkt at det nok skal komme en dag og at han simpelthen bare ikke er gammel nok endnu. Min svigermor har dog nu flere gange sagt til os at vi skal lære ham det NU og at det kan man altså godt. At hun kender flere på hans alder der har lært det. Så her er spørgsmålet. Hvor meget kan vi forvente af ham lige nu?

Spørgsmål 2:
Vi blev ringet op af vuggestuen i går til en lille samtale. (pga covid må vi ikke komme ind i institutionen, men aflevere i døren). Hun sagde at han trives rigtig godt og er glad for at være i vuggestuen. Hun sagde at han er meget kærlig og går ofte rundt og kysser på de andre dernede :) Hun sagde dog også at han ofte kommer til at være lidt voldsom og at det godt kan være lidt skræmmende overfor de andre. Især de mindre. Vi snakkede lidt om det jeg nævnte før, med at vi skal huske at sige 'ae ae' som vi jo i forvejen gør osv.

Det var egentlig en okay snak vi havde, men alligevel blev jeg alligevel ret ked af det og bekymret. Det virkede egentlig lidt som den første "note i kontaktbogen" efter ballade. Eller den følelse fik jeg lidt. Plus vi syntes jo i forvejen at vi gør hvad vi kan for at sige nej, når han langer ud efter os eller andre. Eller hiver i hår osv.

Det virkede egentlig ikke som om han dicideret slår de andre, men bare kan komme til at være voldsom. Er dette normalt i den alder? og kan vi gøre mere for at afhjælpe problemet? igår der følte vi faktisk lidt at vi havde svigtet som forældre og ikke fået opdraget ham godt nok :/

Håber inderligt at du kan komme med nogle gode råd, eller som minimum give lidt ro i maven og i hovedet.

Med venlig hilsen
hans bekymrede mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder