Hvordan skabe god stemning omkring måltiderne

31. januar 2021

Kategori:
Alder:
4 år, 4 mdr.

Hvordan skabe god stemning omkring måltiderne

Kære Helen.

Tak for en skøn brevkasse :)

Vi har den dejligste pige med et skønt humør og et til tider godt temperament.

Vi har en rolig hverdag med masser af hygge og leg, men når vi rammer aftensmaden bliver det en anden sag.

Vi skal ofte kæmpe med, at få hende til bords og når hun endelig sidder der, er det ikke lang tid ad gangen. Hun sidder meget uroligt på sin (trip trap) stol og hopper ned flere gange - vi kæmper rigtig meget med at få hende på plads. Ofte skaber det en dårlig stemning, idet hun oveni købet er rigtig dårlig til at spise og især at prøve nye ting - hun har svært ved at holde koncentrationen.

Det ender ofte med, at vi skændes med hende og - selvom det er stik imod vores principper - sender hende på værelset, hvis ikke hun vil sidde stille og spise sin mad.
Hun har en lillebror som bliver meget forstyrret, hvis hun vælter for meget rundt.

Nogle få dage om ugen sidder hun så fint på stolen og bliver der under hele måltidet - typisk når vi får ...

Annonce

... nogle af hendes livretter. De dage hun ikke kan sidde stille, får vi mad hun plejer at spise, men måske ikke lige synes hun vil den dag.

Hun er hjemme fra børnehave hver dag omkring kl. 15.30, hvor hun får lidt frugt. Herefter leger vi frem til omkring kl. 17.00, hvor børnene får lov at se TV/Ipad indtil vi spiser omkring 17.15/17.30.

Vi ved at det sikkert er alderen der spiller ind, men søger alligevel lidt hjælp til, hvordan vi takler det, uden at lade det skabe dårlig stemning og endnu bedre sparring til, hvordan vi kan undgå de kampe vi har omkring måltiderne.

Det skal siges, at morgenmaden er et næsten lige så stort problem - der kan hun nemt bruge 1/2 time eller mere på en lille portion havregryn eller andet.
Formiddagsmad og frokost spiser hun heller ikke meget af - men hun vejer lige det hun skal og har en fantastisk energi, så hun mangler tydeligvis ikke noget.

Vi håber du kan hjælpe med råd til, hvordan vi får skabt god stemning omkring måltiderne.

Tak.

/M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge