Tegnefilm og iPad

1. august 2016

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Tegnefilm og iPad

Kære Helen,

Vi drøfter en konkret problemstilling i vores hjem disse dage, som vi gerne vil have dit input til:

Vores dreng er utrolig glad for at se tegnefilm/spille spil på sin iPad - som så mange andre 2-årige, formoder jeg. Vi er dog meget opmærksomme på, at han ikke bruger for lang tid foran skærmen, da vi foretrækker, han er fysisk aktiv, finder på lege selv og bruger sin fantasi.

Han får typisk lov at se tegnefilm i ulvetimen fra kl. 17.15-18, hvor jeg skal tilberede aftensmaden, men hvor han typisk er ved at være træt og kan have svært ved at lege på egen hånd. Ofte hænger han nærmest om mit ben i køkkenet og er ked af det, hvilket selvsagt besværliggør madlavningen en del. Jeg har prøvet at inddrage ham i madlavningen, men det er ret forskelligt, hvorvidt det er en succes, synes jeg. Han vil gerne være med til at smage på alle ingredienserne osv., ...

Annonce

... men omvendt er det ret tidskrævende at holde øje med, at han ikke får fat i en kniv, sætter hånden på en kogeplade eller falder ned fra sin skammel. Findes der mon nogen gode råd eller fif til at inddrage børn i madlavningen?

Ofte ender det med, at han får lov at se 45 minutters tegnefilm i sofaen, mens jeg står i køkkenet og laver aftensmad. Det fungerer egentlig fint nok, bortset fra at han ofte bliver rigtig ked af det og faktisk småhysterisk, når vi så slukker for tegnefilmen og skal spise kl. 18. Hvis vi kan få ham til at slukke for tegnefilmen selv, så går det nemt, men det langt fra altid han gider slukke, selvom vi beder ham om det. Findes der en god måde at lette overgangen fra tegnefilm til aftensmad? Eller er det i det hele taget bare en superdårlig vane at se tegnefilm/spille iPad i ulvetimen? Vi er nysgerrige på din vurdering, Helen.

Bedste hilsner,

C

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to