Svar: Tegnefilm og iPad

1. august 2016

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære C

Tak for dit brev :)

Det er rigtig fint, at du forsøger at inddrage din dreng i madlavningen, men du har naturligvis ret i, at det kræver lidt ekstra at holde øje med ham og sikre, at han ikke falder, får fat i en kniv eller andet... Nogle gange kan du måske i stedet få ham til at hjælpe dig med at dække bord. Han kan bære en tallerken af gangen, bestik, glas osv. hen til bordet - ligesom han kan være med til at fylde salat og grønt i skåle og bære en skål af gangen hen til spisebordet. På den måde kan han aktiveres lidt imens du får lavet maden færdig :)

Det er naturligvis også helt okay, at du nogle gange vælger en løsning med iPad, fordi det giver dig mulighed for at blive hurtigere færdig med maden, og der er ro i det lille hjem. og det er rigtig fint, at I generelt er opmærksomme på, at han ikke skal være foran en skærm hele tiden, men netop skal bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, være aktiv, opleve verden, undersøge og lære :)

Det er for de fleste børn rigtig svært, når vi slukker for deres iPad eller lignende. De er jo midt i en historie, et spil eller noget, som fænger dem, og de forstår ikke, hvorfor de pludselig skal spise eller lave andre ting - og når vi afbryder noget, som de er glade for, så bryder deres verden sammen og de bliver kede af det. Jeres dreng kan ikke tænke, at han kan spille ingen efterfølgende, eller at mor har stået og lavet mad, så nu skal I mødes om middagsbordet - han er i nuet og på mange måder i følelsernes vold...

Det er rigtig godt, hvis I kan få ham til selv at slukke for sin iPad, så han selv har del i det, der sker. Det kan også ...

Annonce

... nogle gange være en idé at lade iPad´en have en fast plads, hvor han skal lægge den "til at sove", imens I så spiser. Det at han på den måde har en lille opgave - skal rejse sig, fjerne sig fra situationen i sofaen, lægge iPad´en fra sig og derefter gå ud til middagsbordet kan gøre det lettere for ham netop at komme hen til bordet. Samtidig ved han så hvor iPad´en er - og føler ikke, at den er taget fra ham.

I spørger til min holdning omkring iPads og andre skærme og umiddelbart tænker jeg, at det er en naturlig del af vores - og vores børns - hverdag. Vi voksne bruger dem og vi lærer vores børn at bruge dem. For mig er spørgsmålet derfor ikke, hvorvidt man skal være for eller imod brug af tv, iPads, smartphones osv. men det handler derimod om, hvordan vi kan bruge det fornuftigt. Og for nogle børn er det rigtig dejligt f.eks. i ulvetimen at kunne koble af foran en skærm, og det behøver der ikke være noget i vejen med.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Som voksne har vi naturligvis et ansvar for at sikre, at de spil vores barn spiller, de film barnet ser, det barnet møder på skærmen - passer til barnets alder og udvikling. Et film eller et spil behøver ikke nødvendigvis være dårlige end en bog :) Vi har også et ansvar for ikke alt for tit at vælge den lette løsning - skærmen kan hurtigt blive en babysitter og komme til at fylde flere timer dagligt. Ligesom skærmen og behovet for at spille kan begynde at fylde så meget, at vi dagligt får konflikter. Sker det, så er det en god idé at forsøge at være sammen om andre ting og undgå skærmen i en periode :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København