Svar: Tegnefilm og iPad
1. august 2016
Alder:
22 mdr.
Kære C
Tak for dit brev :)
Det er rigtig fint, at du forsøger at inddrage din dreng i madlavningen, men du har naturligvis ret i, at det kræver lidt ekstra at holde øje med ham og sikre, at han ikke falder, får fat i en kniv eller andet... Nogle gange kan du måske i stedet få ham til at hjælpe dig med at dække bord. Han kan bære en tallerken af gangen, bestik, glas osv. hen til bordet - ligesom han kan være med til at fylde salat og grønt i skåle og bære en skål af gangen hen til spisebordet. På den måde kan han aktiveres lidt imens du får lavet maden færdig :)
Det er naturligvis også helt okay, at du nogle gange vælger en løsning med iPad, fordi det giver dig mulighed for at blive hurtigere færdig med maden, og der er ro i det lille hjem. og det er rigtig fint, at I generelt er opmærksomme på, at han ikke skal være foran en skærm hele tiden, men netop skal bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, være aktiv, opleve verden, undersøge og lære :)
Det er for de fleste børn rigtig svært, når vi slukker for deres iPad eller lignende. De er jo midt i en historie, et spil eller noget, som fænger dem, og de forstår ikke, hvorfor de pludselig skal spise eller lave andre ting - og når vi afbryder noget, som de er glade for, så bryder deres verden sammen og de bliver kede af det. Jeres dreng kan ikke tænke, at han kan spille ingen efterfølgende, eller at mor har stået og lavet mad, så nu skal I mødes om middagsbordet - han er i nuet og på mange måder i følelsernes vold...
Det er rigtig godt, hvis I kan få ham til selv at slukke for sin iPad, så han selv har del i det, der sker. Det kan også nogle gange være en idé at lade iPad´en have en fast plads, hvor han skal lægge den "til at sove", imens I så spiser. Det at han på den måde har en lille opgave - skal rejse sig, fjerne sig fra situationen i sofaen, lægge iPad´en fra sig og derefter gå ud til middagsbordet kan gøre det lettere for ham netop at komme hen til bordet. Samtidig ved han så hvor iPad´en er - og føler ikke, at den er taget fra ham.
I spørger til min holdning omkring iPads og andre skærme og umiddelbart tænker jeg, at det er en naturlig del af vores - og vores børns - hverdag. Vi voksne bruger dem og vi lærer vores børn at bruge dem. For mig er spørgsmålet derfor ikke, hvorvidt man skal være for eller imod brug af tv, iPads, smartphones osv. men det handler derimod om, hvordan vi kan bruge det fornuftigt. Og for nogle børn er det rigtig dejligt f.eks. i ulvetimen at kunne koble af foran en skærm, og det behøver der ikke være noget i vejen med.
Som voksne har vi naturligvis et ansvar for at sikre, at de spil vores barn spiller, de film barnet ser, det barnet møder på skærmen - passer til barnets alder og udvikling. Et film eller et spil behøver ikke nødvendigvis være dårlige end en bog :) Vi har også et ansvar for ikke alt for tit at vælge den lette løsning - skærmen kan hurtigt blive en babysitter og komme til at fylde flere timer dagligt. Ligesom skærmen og behovet for at spille kan begynde at fylde så meget, at vi dagligt får konflikter. Sker det, så er det en god idé at forsøge at være sammen om andre ting og undgå skærmen i en periode :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske