Brev:
Grænsesøgende 4 årig
3. juni 2016
Alder:
3 år, 10 mdr.
Grænsesøgende 4 årig
Hej Helen.
Vi er en familie, der virkelig her brug for dine råd og vejledning. Vi er en familie på 4 bestående af mor, far, storesøster på 4 og lillebror på 1.
Vi har gennem længere tid haft udfordringer med storesøster på 4. Hun er i "krigshumør" næsten konstant. Eller sådan kan det i hvert fald ofte føles. Hun hidser sig op over de mindste ting og det er på ingen måde måde muligt at snakke fornuft med hende. Hun kan sagtens "lytte" men når vi så spørger ind til det vi lige har sagt og aftalt, for at sikre os at hun har forstået det, så er hendes tanker et helt andet sted, og hun har slet ikke modtaget budskabet. Der føles som om hun intet høre.
Vi er meget bevidste om at hun også skal have sine forældre lidt for sig selv en gang i mellem. Så vi har med jævne mellemrum dage, hvor lillebror kommer i vuggestue eller bliver passet og så holder vi storesøster hjemme, hvor vi laver forskellige aktiviteter. F.eks legeland eller zoo.
Derudover så er en anden helt stor udfordring, at hun er rigtig dårlig til at gå på toilettet. Hun tisser i sine bukser konstant. Og hun er fuldstændig ligeglad om hun går rundt med våde bukser. Hun leger bare videre som om intet er hændt. Hun har været blefri i snart et år. Også om natten. Store dele af tiden er det gået uden problemer men de sidste 3 måneder ca er det gået voldsomt ned ad bakken, og det er i samme tidsrum at hendes dårlige opførsel er startet.
Vi har en forholdsvis struktureret hverdag med faste rutiner og sengetider. Men ikke noget der ligger i jernrammer. Der er mulighed for fleksibilitet. Vi giver konsekvens når hun ikke opfører sig ordentligt. Først med en advarsel, så hun ved at der er noget vi ikke vil have.
Så vi føler, at vi giver hende faste rammer og hun ved hvor hun har os. Vi laver ikke vores mening om bare fordi hun bliver sur. Og vi er enige om linjen som forældre.
Så vi har efterhånden svært ved at se, hvad vi snart kan gøre for at finde en løsning, så vi ikke skal være sure forældre konstant. Hun virker ligeglad med vores reaktion og ligeglad med om hun har våde bukser eller ej.
Vi håber at du har gode råd, som kan hjælpe os på vej. For vi er i den grad løbet tør for ideer.
Hilsen