Grænsesøgende 4 årig

3. juni 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

Grænsesøgende 4 årig

Hej Helen.

Vi er en familie, der virkelig her brug for dine råd og vejledning. Vi er en familie på 4 bestående af mor, far, storesøster på 4 og lillebror på 1.

Vi har gennem længere tid haft udfordringer med storesøster på 4. Hun er i "krigshumør" næsten konstant. Eller sådan kan det i hvert fald ofte føles. Hun hidser sig op over de mindste ting og det er på ingen måde måde muligt at snakke fornuft med hende. Hun kan sagtens "lytte" men når vi så spørger ind til det vi lige har sagt og aftalt, for at sikre os at hun har forstået det, så er hendes tanker et helt andet sted, og hun har slet ikke modtaget budskabet. Der føles som om hun intet høre.

Vi er meget bevidste om at hun også skal have sine forældre lidt for sig selv en gang i mellem. Så vi har med jævne mellemrum dage, hvor lillebror kommer i vuggestue eller bliver passet og så holder vi storesøster hjemme, hvor vi laver forskellige aktiviteter. F.eks legeland eller zoo.

Derudover så er en anden helt stor udfordring, at hun er rigtig dårlig til at gå på toilettet. Hun tisser i sine bukser konstant. Og hun er ...

Annonce

... fuldstændig ligeglad om hun går rundt med våde bukser. Hun leger bare videre som om intet er hændt. Hun har været blefri i snart et år. Også om natten. Store dele af tiden er det gået uden problemer men de sidste 3 måneder ca er det gået voldsomt ned ad bakken, og det er i samme tidsrum at hendes dårlige opførsel er startet.

Vi har en forholdsvis struktureret hverdag med faste rutiner og sengetider. Men ikke noget der ligger i jernrammer. Der er mulighed for fleksibilitet. Vi giver konsekvens når hun ikke opfører sig ordentligt. Først med en advarsel, så hun ved at der er noget vi ikke vil have.
Så vi føler, at vi giver hende faste rammer og hun ved hvor hun har os. Vi laver ikke vores mening om bare fordi hun bliver sur. Og vi er enige om linjen som forældre.

Så vi har efterhånden svært ved at se, hvad vi snart kan gøre for at finde en løsning, så vi ikke skal være sure forældre konstant. Hun virker ligeglad med vores reaktion og ligeglad med om hun har våde bukser eller ej.

Vi håber at du har gode råd, som kan hjælpe os på vej. For vi er i den grad løbet tør for ideer.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder