Vil noget hele tiden

7. august 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Vil noget hele tiden

Hej Helen.

Dette spørgsmål handler nok mest om grænser.

Min datter vil noget hele tiden og sådan har det altid været. Jeg prøver at gå med hende en del af vejen, men kan også sige nej, når der er noget hun skal (have børstet tænder, i seng osv) eller noget der er farligt (vil have min cykelhjelm på i stedet for sin egen osv). Men det hele bliver så omstændeligt og krævende og oveni den vanvittige søvnmangel synes jeg det bliver lidt for meget af det gode.

Fx om morgenen: alle bamserne skal rutsche ned af gelænderet, så vil hun selv ned af trappen (hvis ikke hun vil gemme sig først), en af bamserne skal tage mælken og yoghurten ud af køleskabet, eller rettere, bære det over på bordet, så vil hun sidde på mors/fars stol, så vil hun ikke have hagesmæk på, så er det den forkerte tallerken eller ske eller hagesmæk (det skifter hvad hun vil have), fx i morges skulle alle bamserne også have morgenmad på en tallerken og sidde nede på gulvet (det er sådan set ok, og hvis jeg siger nej får hun så voldsomt et fortvivlelsesanfald at hun ingen mad får og vi har svært ved at komme ud af døren), så vil hun sidde på gulvet og spise sammen med bamserne (det må hun gerne men jeg sagde nej, for det kan hun ikke styre og så kommer der yoghurt ud over det hele og så bliver hun også ked af det), så jeg sagde - kan du ikke stå her ved din stol så og spise, så er du nede på gulvet med bamserne? Nej det ville hun ikke, så var der den forkerte ...

Annonce

... tegning på bleen, noget med tøjet, det er ekstremt svært at få børstet tænder, og det er svært at komme ud af døren, for hun ville ikke i vuggestue og græd derovre ved aflevering, igen igen. Så jeg er helt færdig og stresset allerede inden jeg kommer ud af døren og skal på arbejde.

Dette var bare en morgensituation, men sådan er det hele dagen. Det lyder nok som om jeg slet ikke siger nej - men det gør jeg også! men hvis jeg skulle sige nej hele tiden ville det blive rigtig træls og ved nogen af tingene kan jeg godt forstå hun gerne vil have det på sin egen måde og det er ok - jeg er fx ligeglad med om hun en dag gerne vil sidde på min stol og spise. Bare hun får noget mad.

Noget af det handler om hendes personlighed og også om hendes alder, men jeg kender ikke ret mange som hende. Omvendt bliver hun så fuldstændig lykkelig, da vi i går på hjemmedagen som lovet fandt et sted at hoppe - det elsker hun. Hun blev så glad og lykkelig at hun næsten ikke kunne være inden i sig selv :-)

Nå, jeg synes bare det ender i et værre cirkus nogle gange, og jeg prøver at finde grænsen imellem at imødekomme hende og sige ja, men også sætte grænser hvor det er nødvendigt - og det er det jo når vi også skal ud af døren - eller der hvor jeg fornemmer at hun herser rundt med mig eller lige strækker den fx ved puttetid for at trække tiden. Når jeg fornemmer det sidste så er jeg ret konsekvent. Men det er svært, synes jeg :-O

Med venlig hilsen
M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder