Brev:
Vil noget hele tiden
7. august 2015
Alder:
2 år, 2 mdr.
Vil noget hele tiden
Hej Helen.
Dette spørgsmål handler nok mest om grænser.
Min datter vil noget hele tiden og sådan har det altid været. Jeg prøver at gå med hende en del af vejen, men kan også sige nej, når der er noget hun skal (have børstet tænder, i seng osv) eller noget der er farligt (vil have min cykelhjelm på i stedet for sin egen osv). Men det hele bliver så omstændeligt og krævende og oveni den vanvittige søvnmangel synes jeg det bliver lidt for meget af det gode.
Fx om morgenen: alle bamserne skal rutsche ned af gelænderet, så vil hun selv ned af trappen (hvis ikke hun vil gemme sig først), en af bamserne skal tage mælken og yoghurten ud af køleskabet, eller rettere, bære det over på bordet, så vil hun sidde på mors/fars stol, så vil hun ikke have hagesmæk på, så er det den forkerte tallerken eller ske eller hagesmæk (det skifter hvad hun vil have), fx i morges skulle alle bamserne også have morgenmad på en tallerken og sidde nede på gulvet (det er sådan set ok, og hvis jeg siger nej får hun så voldsomt et fortvivlelsesanfald at hun ingen mad får og vi har svært ved at komme ud af døren), så vil hun sidde på gulvet og spise sammen med bamserne (det må hun gerne men jeg sagde nej, for det kan hun ikke styre og så kommer der yoghurt ud over det hele og så bliver hun også ked af det), så jeg sagde - kan du ikke stå her ved din stol så og spise, så er du nede på gulvet med bamserne? Nej det ville hun ikke, så var der den forkerte tegning på bleen, noget med tøjet, det er ekstremt svært at få børstet tænder, og det er svært at komme ud af døren, for hun ville ikke i vuggestue og græd derovre ved aflevering, igen igen. Så jeg er helt færdig og stresset allerede inden jeg kommer ud af døren og skal på arbejde.
Dette var bare en morgensituation, men sådan er det hele dagen. Det lyder nok som om jeg slet ikke siger nej - men det gør jeg også! men hvis jeg skulle sige nej hele tiden ville det blive rigtig træls og ved nogen af tingene kan jeg godt forstå hun gerne vil have det på sin egen måde og det er ok - jeg er fx ligeglad med om hun en dag gerne vil sidde på min stol og spise. Bare hun får noget mad.
Noget af det handler om hendes personlighed og også om hendes alder, men jeg kender ikke ret mange som hende. Omvendt bliver hun så fuldstændig lykkelig, da vi i går på hjemmedagen som lovet fandt et sted at hoppe - det elsker hun. Hun blev så glad og lykkelig at hun næsten ikke kunne være inden i sig selv :-)
Nå, jeg synes bare det ender i et værre cirkus nogle gange, og jeg prøver at finde grænsen imellem at imødekomme hende og sige ja, men også sætte grænser hvor det er nødvendigt - og det er det jo når vi også skal ud af døren - eller der hvor jeg fornemmer at hun herser rundt med mig eller lige strækker den fx ved puttetid for at trække tiden. Når jeg fornemmer det sidste så er jeg ret konsekvent. Men det er svært, synes jeg :-O
Med venlig hilsen
M