Brev:
Opdragelse igen igen
27. april 2015
Alder:
3 år, 1 mdr.
Opdragelse igen igen
Kære Helen.
Vi har før skrevet til dig om dette emne, men føler nu at vi igen har brug for et godt råd.
Vores ældste søn er nu 3 år og en måned. Han blev storebror for 10 uger siden. Vi synes han har taget godt imod lillebror. Han er startet i børnehave og det går rigtigt godt. Han er nok som de fleste andre 3 årige, men jeg synes nok det af og til er op ad bakke og være forældre til en 3 årig.
Er vi sammen med ham på tomandshånd går det som regel rigtig godt, og vi hygger os. Han snakker, griner og er god til at høre efter.
Udfordringen er de dagligdags ting. Når vi spiser f.eks han fjoller, kører rundt på stolen, bøvser, prutter, sidder ikke pænt, og han er ligeglad med om vi beder ham spise pænt. Det er det samme når han skal i bad, tage tøj på, skiftet ble. Det er en kamp at få ham til at tage tøj af og på, kamp at få ham til at spise pænt, han stopper ikke med sit forehavende når vi beder ham om det, bøvser en op i hovedet, græder hvis vi skælder ham ud og siger undskyld, for derefter at fortsætte med at bare at grine fjollet, snakke om prut og tis og hvad han nu ellers finder på.
Jeg ved godt at det hænger sammen med hans alder og han også reagerer på at være blevet storebror, og jeg synes vi prøver at priotere tid med ham, og rose ham og lytte til ham, men jeg er dødtræt af hans råben og skrigen dagen lang, kasten med legesager, og aldrig at gøre det vi beder om. Det er ikke pænt at sige som forældre, men jeg synes af og til han er så irriterende. Jeg kan ikke rumme ham, jeg bliver så sur og gal på ham. Det samme gør sig gældende for min mand.
Misforstå mig ikke, jeg elsker min store søn overalt på jorden, jeg ville bare ønske vi ikke havde så mange konflikter, og jeg ikke blev så sur og gal på ham. Har du et godt råd?
Mange hilsner
Rikke