Brev:
Når en anden voksen overfuser ens barn
15. februar 2015
Alder:
3 år, 6 mdr.
Når en anden voksen overfuser ens barn
Kære Helen
Vi har lige haft en rigtig ubehagelig oplevelse, og vi er begge i tvivl om hvordan vi skal håndtere det, både overfor vores datter og overfor den anden voksen. Vi har her til fastelavn været i kirke, hvor vi tit kommer. Jeg sad i legerummet med mine to døtre, som er 3,5 og lidt over 1 år. Der var to fædre også i det lille rum, en med en pige på ca. 4 og hendes lillebror, og en med en dreng også i 3-4 års alderen og en lillebror, som han var i gang med at give skemad til. De to store piger leger sammen, og mig og den anden piges far måtte lige huske dem flere gange på ikke at lege for vildt - hoppe ned fra møbler og kaste med ting - mens vi sidder og underholder vores små.
Desværre går pigerne så i gang med at kaste med tøjdyr igen, og min datter kommer ved et uheld til at kaste en bamse så det rammer den anden far, som giver sønnen skemad, og (jeg tror) vælter skeen ud af glasset så den falder til gulvet og der kommer lidt mad på gulvet.
Så råber ham faren pludselig helt højt på min datter "Er du fuldstændig sindsyg?! Se hvad du har gjort!". Jeg var helt overrasket og det var hun også, men hun skyndte sig at sige "undskyld!" og når han ikke svarer, men stirrer på hende meget vredt, siger hun igen "undskyld! Jeg har sagt undskyld!" Hvorpå han svarer meget surt "så er det vel i orden" (som om det overhovedet ikke er det).
Jeg får stammet mig frem til, at hun skal komme hen til mig og så kan vi læse i en bog. Hun kommer med det samme og jeg kan se hun er bleg i hovedet, men hun putter sig op til mig og virker til, at hun bare er blevet lidt paf. (Hun er ellers noget af en kæk pige.) Men efter jeg har læst et par sætninger begynder hun at snøfte, og jeg kan se hun er RIGTIG ked af det. Hun kaster sig hylende over mig og så kan jeg se, at der er vådt på stolen, og hun har simpelthen været så skræmt og chokeret, at hun tissede i bukserne, da han råbte ad hende.
Hun har været renlig et år, så vi har ikke engang skiftetøj med til hende, og hun er fuldstændig utrøstelig, hvilket jeg godt kan forstå, for jeg havde også været ked af det, hvis han havde sagt sådan til mig på den måde! Det endte med, at vi måtte tage hendes fastelavnsdragt og tøj af, på med overtøjet over bare ben, og forlade kirken midt i det hele. Han ignorerede os fuldstændig, og fortsat bare med at made sit barn som om ingenting havde hændt.
Jeg er helt vildt ked af, jeg ikke fik sagt noget til ham der, men først - selvom jeg var meget uenig i hans fremtoning - ville jeg ikke gøre mere ud af det, da min datter virkede ok. Og da hun ikke var ok mere, skulle jeg tage mig af hende.
Til min datter har vi sagt, at det var ikke så godt hun kastede med ting, når hun havde fået at vide, at hun ikke skulle - men det var et uheld, og det var godt hun sagde undskyld, og han ikke skulle have råbte ad hende. Men hun er helt oprevet, og siger, at hun aldrig vil se ham igen, og hun ikke vil i kirke igen.
Vi har gået i denne kirke i rigtig mange år, og er glade for menigheden og præsten. Hvis vi kommer i kirken igen, kommer vi til at se ham her. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal håndtere en situation, hvor en semi-fremmed voksen har overtrådt mit barns grænser, og er tilsyneladende ligeglad. Selvfølgelig synes jeg at han er en bragende idiot, men kan vi komme ud af det på en måde, hvor vores datter ikke føler, at vi bagatelliserer en forfærdelig oplevelse - men uden, at vi skal gemme hele familien fra ham? Jeg har meget lyst til at sige til ham, at han slet ikke skal sige noget til mine børn nogensinde igen, og hvis han har noget at have sagt, skal han sige det til mig eller deres far. Men jeg ved ikke, om det vil hjælpe min datter.
Hilsen