Brev:
Opgiver ikke
14. juni 2014
Alder:
3 år, 8 mdr.
Opgiver ikke
Hej Helen
Jeg har lige et par spørgsmål vedr. vores datter på nu 3 år og 8 mdr. Hun er en rigtig glad pige med let til grin men også meget viljestærk og ved hvad hun vil.
Ofte bliver vi som forældre i syv sind for hvordan man på korrekt måde tackler hendes evne til at holde fast og bare vil det som hun har sat sig for. Det kan være lige fra et par sko som hun vil have på om morgenen, men hvor jeg fortæller hende at hun skal tage et andet par på pga feks regnvejr. Hun vælger at sætte sig til at græde for hun vil have de andre sko på, og begynder at tage dem på trods jeg siger nej.
Det kan også være en situation hvor hun har siddet med min mobil tlf. og set billeder og måske vil have den med udenfor, jeg fortæller at det må hun ikke for hvis hun taber den kan det let gå i stykker. Men der har hun tydeligt sat sig for at den skal med udenfor og derefter stiller hun sig til at græde, højt og stopper ikke med det samme for hun håber at få lov.
En anden ting er feks. bordskik, hvis vi feks. er ude hos andre at spise og jeg beder hende blive siddende indtil de andre børn som er med er færdig med at spise, bliver hun ofte også utilfreds og stille forsøger at glide ned fra stolen samtidig med lidt klynk og beder jeg hende sætte sig op igen bliver hun blot utilfreds og små græder.
Det kan som forældre være ganske frustrende at man ikke føler ens barn vil hører efter, men igen og igen gør det modsatte eller blot trodser os.
Hvordan kan vi tackle dette og nå frem til en datter som ikke altid skal stille sig på bagbenene.
En anden lille ting er toiletbesøg. Hun har længe været god til at tisse på wc´et og har også prøvet at lave stort både i børnehaven og én enkelt gang herhjemme. Men herhjemme vil hun altid have ble på nå hun skal lave stort, og forsøger vi at påvirke hende til at gå på toilettet holder hun sig blot.
Hvordan skal vi tackle dette i håb om hun snart bliver blefri?
Vi ser meget frem til dine svar i håb om vi får lidt nye redskaber at arbejde med:-)
På forhånd mange tak.