Opgiver ikke

14. juni 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

Opgiver ikke

Hej Helen

Jeg har lige et par spørgsmål vedr. vores datter på nu 3 år og 8 mdr. Hun er en rigtig glad pige med let til grin men også meget viljestærk og ved hvad hun vil.

Ofte bliver vi som forældre i syv sind for hvordan man på korrekt måde tackler hendes evne til at holde fast og bare vil det som hun har sat sig for. Det kan være lige fra et par sko som hun vil have på om morgenen, men hvor jeg fortæller hende at hun skal tage et andet par på pga feks regnvejr. Hun vælger at sætte sig til at græde for hun vil have de andre sko på, og begynder at tage dem på trods jeg siger nej.

Det kan også være en situation hvor hun har siddet med min mobil tlf. og set billeder og måske vil have den med udenfor, jeg fortæller at det må hun ikke for hvis hun taber den kan det let gå i stykker. Men der har hun tydeligt sat sig for at den skal med udenfor og derefter stiller hun sig til at græde, højt og stopper ikke med det samme for hun håber at få lov.

En anden ting er feks. bordskik, hvis vi feks. er ...

Annonce

... ude hos andre at spise og jeg beder hende blive siddende indtil de andre børn som er med er færdig med at spise, bliver hun ofte også utilfreds og stille forsøger at glide ned fra stolen samtidig med lidt klynk og beder jeg hende sætte sig op igen bliver hun blot utilfreds og små græder.

Det kan som forældre være ganske frustrende at man ikke føler ens barn vil hører efter, men igen og igen gør det modsatte eller blot trodser os.

Hvordan kan vi tackle dette og nå frem til en datter som ikke altid skal stille sig på bagbenene.

En anden lille ting er toiletbesøg. Hun har længe været god til at tisse på wc´et og har også prøvet at lave stort både i børnehaven og én enkelt gang herhjemme. Men herhjemme vil hun altid have ble på nå hun skal lave stort, og forsøger vi at påvirke hende til at gå på toilettet holder hun sig blot.

Hvordan skal vi tackle dette i håb om hun snart bliver blefri?

Vi ser meget frem til dine svar i håb om vi får lidt nye redskaber at arbejde med:-)

På forhånd mange tak.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren