Brev:
Temperamentsfuld lille pige
25. marts 2014
Alder:
15 mdr.
Temperamentsfuld lille pige
Hej Helen.
Jeg skriver for at høre, hvordan vi tackler vores datter på 15 mdr. Hun har altid været et meget uroligt barn med en enorm nysgerrighed, gå-på-mod, viljestærk osv. Hun sidder sjældent stille, elsker nye steder, nye mennesker og især andre børn. Giver tydeligt udtryk for, hvad hun vil og særligt hvad hun IKKE vil :)
Hun er helt med på, hvad NEJ betyder, men som oftest er det svært at efterleve det. Jeg ved, at hun stadig er meget lille, og at det sker meget med hende netop i denne alder. Jeg ved, hun drives af nysgerrighed; hvad sker der, hvis jeg fortsætter? Hvis jeg nu bliver ved, rejser mor sig så? osv. Jeg synes bestemt ikke, vi siger nej ofte. Mest for at undgå konflikterne. Men indimellem står vi selvfølgelig fast - hvis hun roder i skraldespanden, kravler op i vindueskarmen, vil ha' flere kiks osv. Som regel prøver vi at aflede eller tilbyde et alternativ. Hun er dog sjældent med på den, og når vi fastholder NEJ'et, bliver hun meget ulykkelig/gal. Hvis vi løfter hende for at trøste, kaster hun sig bagud i flitsbue og skriger endnu højere. Hun vrider sig og vil tydeligvis ikke være hos os. Når vi sætter hende, går der et minuts tid, hvor hun bare græder og vender ryggen til os. Vi sidder som regel på gulvet og rækker armene frem mod hende, og hun kommer til sidst selv hen til os for at få trøst.
Jeg synes, vi forsøger at møde hende i børnehøjde, sætte ord på hendes følelser og fortælle, at vi forstår hende. Indimellem synes jeg dog, det er svært og hårdt! Når vi når den 10. konflikt på en time, er jeg ved at være brugt, og jeg kan til tider synes, det er svært st skulle trøste/aflede, og det ender indimellem med, at jeg bare lader hende være, mens jeg fortsætter madlavningen eller hvad jeg nu var i gang med. Hun stopper som regel hurtigt med at græde og kommer hen efter trøst selvom jeg ikke lige 'er til rådighed' siddende på gulvet. Jeg vil nødig ha' et barn, der bliver 'hysterisk', når hun får et nej. Jeg ved, der er forskel på børn, men hvordan får vi hende opdraget bedst, så hun engang lærer at forstå et nej uden al for megen forhandling eller hysteriske anfald?
Med venlig hilsen
lillepigens mor