Temperamentsfuld lille pige

25. marts 2014

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Temperamentsfuld lille pige

Hej Helen.

Jeg skriver for at høre, hvordan vi tackler vores datter på 15 mdr. Hun har altid været et meget uroligt barn med en enorm nysgerrighed, gå-på-mod, viljestærk osv. Hun sidder sjældent stille, elsker nye steder, nye mennesker og især andre børn. Giver tydeligt udtryk for, hvad hun vil og særligt hvad hun IKKE vil :)

Hun er helt med på, hvad NEJ betyder, men som oftest er det svært at efterleve det. Jeg ved, at hun stadig er meget lille, og at det sker meget med hende netop i denne alder. Jeg ved, hun drives af nysgerrighed; hvad sker der, hvis jeg fortsætter? Hvis jeg nu bliver ved, rejser mor sig så? osv. Jeg synes bestemt ikke, vi siger nej ofte. Mest for at undgå konflikterne. Men indimellem står vi selvfølgelig fast - hvis hun roder i skraldespanden, kravler op i vindueskarmen, vil ha' flere kiks osv. Som regel prøver vi at aflede eller tilbyde et alternativ. Hun er dog sjældent med på den, og når vi fastholder NEJ'et, bliver hun meget ulykkelig/gal. Hvis vi løfter hende for at trøste, kaster hun sig bagud i flitsbue og skriger endnu højere. Hun ...

Annonce

... vrider sig og vil tydeligvis ikke være hos os. Når vi sætter hende, går der et minuts tid, hvor hun bare græder og vender ryggen til os. Vi sidder som regel på gulvet og rækker armene frem mod hende, og hun kommer til sidst selv hen til os for at få trøst.

Jeg synes, vi forsøger at møde hende i børnehøjde, sætte ord på hendes følelser og fortælle, at vi forstår hende. Indimellem synes jeg dog, det er svært og hårdt! Når vi når den 10. konflikt på en time, er jeg ved at være brugt, og jeg kan til tider synes, det er svært st skulle trøste/aflede, og det ender indimellem med, at jeg bare lader hende være, mens jeg fortsætter madlavningen eller hvad jeg nu var i gang med. Hun stopper som regel hurtigt med at græde og kommer hen efter trøst selvom jeg ikke lige 'er til rådighed' siddende på gulvet. Jeg vil nødig ha' et barn, der bliver 'hysterisk', når hun får et nej. Jeg ved, der er forskel på børn, men hvordan får vi hende opdraget bedst, så hun engang lærer at forstå et nej uden al for megen forhandling eller hysteriske anfald?

Med venlig hilsen
lillepigens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.