Brev:
Bøllelillebror
10. marts 2014
Alder:
18 mdr.
Bøllelillebror
Kære Helen,
Tak for dit seneste svar om lillebrors kastemani. Han er desværre begyndt også at slå, og det er ofte storebror det går ud over. Vi kan hygge og have det rart alle tre, og så ud af det blå langer J S en på hovedet. S bliver naturligvis ked af det, og det påpeger jeg over for J samt viser ham, at han i stedet kan ae eller kilde, men det vil han slet ikke. Det ender tit med at jeg fjerner ham fra situationen, og det er så ærgerligt.
Hvis de to er alene, giver S ofte igen og er heldigvis ærlig nok til at fortælle mig det. Jeg beder ham om at kalde på/hente mig, når J slår, og roser ham når han gør det, men jeg kan helt ærligt godt forstå, at han ikke vil finde sig i at være sin lillebrors boksebold. ...
...
J vil tit have fat i det som S leger med, og han stiller sig ikke tilfreds med alternativer, såsom en anden bog, bil eller lignende. Han er ret vedholdende og græder/skriger indtil han får sin vilje eller bliver taget ud af situationen.
Jeg er klar over, at dette sikkert er helt normal adfærd for et 18 måneders barn, men hvornår takler vi det bedst muligt uden at J kommer til at hænge fast i en rolle som ballademageren, og S skal finde sig i for meget fra lillebror?
Jeg vil lige slutte af med at fortælle, at det ikke er ren elendighed mellem de to :) De leger ofte godt sammen, og det er tydeligt at de nyder hinandens selskab. S er stolt af J, og J ser op til S. Lige som det skal være :)
Med venlig hilsen
Mette