Brev:
Grænsesætning til mindre børn
10. april 2013
Alder:
22 mdr.
Grænsesætning til mindre børn
Hej Helen,
Jeg har læst din artikel om grænser og opdragelse til de 4 til 6 årige. Rigtig go læsning, så tak for det.
Men selv har jeg en datter på 22 måneder, som også får nogle hysteriske anfald indimellem fordi hun ikke får sin vilje :-)
Jeg og hendes far plejer at sige til hende, at hvis hun fx vil ha en kiks til morgenmad og det må hun ikke, så blir hun sur og skriger op, så siger vi til hende, at vi kan godt forstå hun gerne vil ha en kiks, men du skal altså lige ha noget morgenmad først, fordi det er sundere osv.
Du taler om time out og time in, men kan man bruge det til en 2 årige? Hun snakker meget og er rigtig dygtig til det og hun forstår mange ting, men hvor meget kan vi regne med at hun forstår? Vil jo så nødig gøre noget " forkert" hvis jeg kan sige det på den måde.
Kunne godt bruge nogle råd og tips til hvad vi gør, når fx hun ikke sidder pænt ved bordet efter 7 advarsel..:-) nogle gange har vi trukket hendes stol ud fra bordet og spurgt hende om hun kan sidde ordentligt nu? og hun siger så ja og hun kommer ind til bordet igen og så har hun faktisk forstået at nu var det altså alvor.. men er bange for om det er en forkert måde, at gøre det på? Nogle gange slår hun også, det sker ikke så tit men det sker. Og når jeg siger til hende, at det er ikke i orden at slå fordi det gør ondt, så sidder hun med et lille grin på læben og det ser ud til hun tænker hmm mener hun det eller....? Hvad gør jeg fx i den situation?
Synes vi er gode til at anerkende hendes følelser og vi vil så gerne gi hende en rigtig go opdragelse, så hun forstår hvad der er rigtigt og forkert.
Med venlig hilsen
Helene.