Børnehave eller blive hjemme?

4. oktober 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 7 mdr.

Børnehave eller blive hjemme?

Hej Helen,

Hvordan hjælper man bedst sit sensitive barn med at håndtere situationen omkring det at komme ud af døren om morgenen. Rummelighed og ro - ja det virker som regel, og mange morgener kører såmænd også bare med grin og smil og glæde over at skulle i børnehave, men på de morgener, hvor det hele ramler, alt driller og tårene er umulige at stoppe og det eneste der kommer ud af munden er et grædende: Jeg vil ikke i børnehave. Hun er meget selvkritisk og kan finde på at slå sig selv, når hun bliver frustreret. Dette er hun startet på samtidig med at hun er stoppet med at slå på os, og det bekymrer mig noget, for så vil jeg selvfølgelig hellere have at hun afreagerer på mig.

Senere forklaring på hvorfor man ikke vil i børnehave lyder: de andre råber i mine ører" og "der er alt for mange børn", eller fx. "der er alt for mange børn, jeg ikke vil lege med". Hun er selv en pige med krudt i, med masser af gode idéer og leger godt både alene og sammen med andre, og hun kan selv råbe/snakke pænt højt :-)

Forudsigelighed eller måske rettere ...

Annonce

... forberedelse på hvad der skal ske, virker ikke så godt her hos os, da det netop kan være det at der skal ske noget specielt i børnehaven, som kan betyde at det er endnu sværere at komme afsted.
Nogle gange så skal vi afsted, og ja så må hun en sjælden gang i mellem bæres grædende ud i bilen og får så tørret øjne og næse på vejen, for det er vigtigt for hende at det er gjort inden vi kommer i børnehaven.

Nogle gange hvor det har været muligt, har jeg valgt at lade hende blive hjemme og næste dag er hun klar igen og vil gerne i børnehave igen (et par gange endda samme dag), men er det ok eller lidt et skråplan at komme ind på. Jeg føler selv at det er ok, men kan selvfølgelig godt blive bekymret for, at det bliver sværere for hende at komme afsted, fordi hun ved at hun måske kan slippe og derfor bliver mere forvirret og dermed mere frustreret. Jeg prøver selvfølgelig at tage hurtigt stilling, så hun rimeligt hurtigt kan regne med det svar, hun får, men alligevel!!

Kan du endnu engang give mig et par gode råd med på vejen?

Mange hilsner herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger