Brev:
Børnehave eller blive hjemme?
4. oktober 2012
Alder:
4 år, 7 mdr.
Børnehave eller blive hjemme?
Hej Helen,
Hvordan hjælper man bedst sit sensitive barn med at håndtere situationen omkring det at komme ud af døren om morgenen. Rummelighed og ro - ja det virker som regel, og mange morgener kører såmænd også bare med grin og smil og glæde over at skulle i børnehave, men på de morgener, hvor det hele ramler, alt driller og tårene er umulige at stoppe og det eneste der kommer ud af munden er et grædende: Jeg vil ikke i børnehave. Hun er meget selvkritisk og kan finde på at slå sig selv, når hun bliver frustreret. Dette er hun startet på samtidig med at hun er stoppet med at slå på os, og det bekymrer mig noget, for så vil jeg selvfølgelig hellere have at hun afreagerer på mig.
Senere forklaring på hvorfor man ikke vil i børnehave lyder: de andre råber i mine ører" og "der er alt for mange børn", eller fx. "der er alt for mange børn, jeg ikke vil lege med". Hun er selv en pige med krudt i, med masser af gode idéer og leger godt både alene og sammen med andre, og hun kan selv råbe/snakke pænt højt :-)
Forudsigelighed eller måske rettere forberedelse på hvad der skal ske, virker ikke så godt her hos os, da det netop kan være det at der skal ske noget specielt i børnehaven, som kan betyde at det er endnu sværere at komme afsted.
Nogle gange så skal vi afsted, og ja så må hun en sjælden gang i mellem bæres grædende ud i bilen og får så tørret øjne og næse på vejen, for det er vigtigt for hende at det er gjort inden vi kommer i børnehaven.
Nogle gange hvor det har været muligt, har jeg valgt at lade hende blive hjemme og næste dag er hun klar igen og vil gerne i børnehave igen (et par gange endda samme dag), men er det ok eller lidt et skråplan at komme ind på. Jeg føler selv at det er ok, men kan selvfølgelig godt blive bekymret for, at det bliver sværere for hende at komme afsted, fordi hun ved at hun måske kan slippe og derfor bliver mere forvirret og dermed mere frustreret. Jeg prøver selvfølgelig at tage hurtigt stilling, så hun rimeligt hurtigt kan regne med det svar, hun får, men alligevel!!
Kan du endnu engang give mig et par gode råd med på vejen?
Mange hilsner herfra