Alt for mange konflikter

13. december 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Alt for mange konflikter

Kære Helen

Anabell har virkelig en vanskelig periode for tiden og syntes nu at det har stået på i længe, og det gør så ondt at se hende sådan og jeg har så svært ved at rumme det.

Hun er jo blevet storesøster d. 13.9. og er så ufattelig glad og kærlig overfor sin lillebror. Kort før hun blev storesøster startede hun i børnehave, hvor hun stortrives. Skal jeg se objektivt på det hele er hun en glad og tilfreds pige der er alderssvarende udviklet, i børnehaven beskriver de hende som en meget nem pige og glad pige, som de endnu ikke har haft en eneste konflikt med. De beskriver hende som sprogligt meget velformulerende og med meget stort ordforråd.

Anabell har altid været en meget forsigtig pige og lidt genert. Hun virker på mig følsom og tryghedssøgende, hun har altid hængt meget på enten mig eller hendes far. Hun er sammen med sine bedsteforældre, både på den ene og den anden side minimum en gang i ugen, og hun glæder sig hver gang.

Men herhjemme har vi simpelthen den ene konflikt efter den anden, hun er total rasmus modsat. Hun hører ikke efter når der bliver sagt nej og stirrer os i øjnene når der er blevet ...

Annonce

... sagt nej og forsætter med det hun har gang i, vi går så hen til hende og stopper hende, hvortil hun så skriger i vilden sky, tydeligvist fordi hun bliver så vred at hun næsten ikke kan rumme det. Vi forsøger at snakke med hende om det og aflede hende, men det føles som om at lige lidt hjælper det.

Syntes vi har prøvet mange ting, sat hende i timeout meget kort tid og så snakket med hende efterfølgende. Siddet med hende og trøstet hende når det er kammet helt over, men hun vil ikke have med os at gøre i de situationer.

Jeg syntes at vi prøver virkeligt at vælge vores konflikter med omhu, men engang i mellem må vi jo også bare sige nej.

Jeg forsøger at løse konflikterne, men tilsidst kan jeg simpelthen ikke rumme mere og så bliver jeg sur. Så græder hun endnu mere og spørger om jeg er sur på hende og det svarer jeg ja til. Men snakker også med hende om at selvom at jeg er sur på hende, elsker jeg hende, men forstår hun det.

Brevet er blevet langt, men er simpelthen så frustreret og ked af at det skal være på den her måde, og er så bange for at hun skal føle at jeg ikke elsker hende overalt på jorden.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.